Vi samverkar för förändring

Omkring 300 personer har kommit till en nationella konferensen om Utsatta EU-medborgare under temat ”Vi samverkar för förändring” i Smyrnakyrkan i Göteborg.

Denna text publicerades första gången den 7 oktober, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Omkring 300 personer har kommit till en nationella konferensen om Utsatta EU-medborgare under temat ”Vi samverkar för förändring” i Smyrnakyrkan i Göteborg. Enskilda och representanter från kyrkor, andra organisationer, stat och kommun. Här finns bland annat en grupp anställda från Equmeniakyrkan i Alingsås.

Antonia Axelsson, Liselotte J Andersson, Per Axėll, Lars-Gunnar Sundin och Peter Lindroos från Equmeniakyrkan i Alingsås och Betlehemskyrkan i Göteborg.

Vi talar vi om civilsamhällets ovärderliga insats för att stödja samhällets mest utsatta grupper. Bland talarna finns statssekreterare Pernilla Baralt som blana annat berättade om uppdraget som regeringen gett till länsstyrelsen i Stockholm och Socialstyrelsen för att stödja arbetet för kommuner, landsting och andra aktörer som möter utsatta EU -Medborgare.

sm20161007_083512_resized

Tomas Hammarberg med lång erfarenhet av att arbeta med mänskliga rättigheter har också talat. Han påtalade att de flesta utsatta EU medborgare som kommer till Sverige gör det för att de vill vill ge sina barn en bättre framtid. Många Romer ges inte möjlighet att arbeta och det ända som återstår är att tigga.

Parallellt med konferensen möts en grupp Romska EU-Medborgare för att diskutera framtida organisering. Målet är att öka målgruppens egna delaktighet i frågor som rör dem.

sm20161006_103151_resizededited

I konferensen talar vi också att välfärdsstaten inte får ställas mot mänskliga rättigheter.

Under ett seminarium presenterades ett förslag till teologisk plattform och värdegrund i solidaritet med utsatta EU-medborgare ”Se mig i ögonen ” som Anna Katin Hammar, präst i Svenska kyrkan och Emil Mattsson, Direktor på Göteborgs Räddningsmission skissat på. Vi fick diskutera och kommentera förslaget och ser fram emot publicering av dokumentet.

sm20161006_143322_resizededited

Biskop Per Eckerdal inledde konferensen med att säga, något som också kunna vara ett slutord.

– Vi har varit omedvetna, nu är vi medvetna. Nu gäller det att behålla engagemanget och tillsammans tänka långsiktigt.

På plats i Göteborg
Anna Carin Persson Stenbeck
regional samordnare migration och asyl