Martin Luther King-priset 2017

Martin Schibbye tog emot Martin Luther King-pris 2017 i Norrmalmskyrkan, Stockholm. Martin, berättade om tiden i fängelset och intervjuas inför prisutdelningen i Norrmalmskyrkan.

Denna text publicerades första gången den 18 januari, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

DSC_8480_MLK17_720

Martin Schibbye tog emot Martin Luther King-pris 2017 i Norrmalmskyrkan, Stockholm. I ett samtal med Britta Hermansson berättade Martin, bland annat om tiden i fängelset.

Martin Smedjeback, medlem i priskommittén, intervjuar Martin Schibbye inför prisutdelningen i Norrmalmskyrkan.

Sändaren om prisutdelningen

Martin Schibbye är inte van vid att stå bakom predikstolen. Men den här kvällen är han på plats i Norrmalmskyrkan för att ta emot Martin Luther King-priset.
– Jag är väldigt hedrad, men det är tråkigt att vi ska behöva ha sådana här priser, säger Martin Schibbye.
Orden ”I have a dream” ekar från högtalarna. På väggen visas ett välsnickrat videokollage om Martin Luther Kings nyckelögonblick med musik av Tomas Lannfjäll. Bänkraderna är välfyllda i Norrmalmskyrkan.

– Ord och sanning har alltid varit ett hot mot makten, säger Stefan Albinsson, pastor i Norrmalmskyrkan, efter att han hälsat välkommen.

Läs hela texten på www.sandaren.se

Fler bilder