Vårhälsning

Denna text publicerades första gången den 2 mars, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

På tisdagar myllrar vår kyrka av liv.
Halv två börjar förberedelserna. Kaffe kokas, kakor plockas fram, ljus tänds på borden. Pingisracken hämtas från sitt förråd, pusslet som påbörjades för några veckor sen rullas ut.

En timma senare slås dörren upp – det är dags för drop-in-café. Det är en salig blandning människor som möts varje vecka. Några är stammisar, andra är där för första gången. Några kommer direkt från skolan eller jobbet, andra är
pensionärer. Några pratar svenska, andra vill lära sig. Någon titta in en kort stund, andra stannar tills vi stänger.

Klockan 17 fortsätter de som vill en trappa upp. I kyrksalen sätter vi oss för att vara i stillhet och bön. Kontrasten mot vad som pågick för en liten stund sedan är stor, och ändå inte – gemenskapen är lika stark. Jag åker alltid hem med en känsla av tacksamhet, glad att få vara med.

Välkommen du också!
/Johanna Lindar, pastor