Att slå följe för fred

Denna text publicerades första gången den 24 september, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

– åtta röster om tro och handling

A20140922_153319_crUnder fredskonferensen i Uppsala i söndags lanserades en ny bok med fredsteologiska texter ur olika perspektiv med bidrag från bland annat Sofia Camnerin.

Bygg Fred! – 200 år av fred
Ja, det bör man fira! Sveriges Kristna råd inbjöd i samverkan med lokala kyrkor i Uppsala till en fredskonferens på internationella fredsdagen den 21 september. Närmare 100 personer hade uppmärksammat detta och deltog under en dag fylld av föredrag, delande av erfarenheter, ekumenisk gudstjänst i domkyrkan, manifestation och workshops. Här är några axblock från dagen:

Organisationen ONAD (Organisation for Non violence and Development), Sydsudan
Från Sydsudan beskrev Moses Monday John visionen om ett fredligt och demokratiskt samhälle där mänskliga rättigheter är en självklarhet för alla människor. Han menade att för att nå fred krävs samverkan. Samverkan mellan människor, mellan religioner, mellan oliktänkande, mellan politiska partier, i akt och mening att leva i fred med varandra. Alla behövs. Han uppmanade oss att agera gentemot politiker på alla nivåer för att ta seg mot fred. Det handlar inte bara om frånvaro av krig och beslut angående hur nationella budgetar används, för förebyggande eller för att medverka till strid, utan också om fred mellan var och en av oss, i församlingar och på arbetsplatser, fred med skapelsen och rättvis handel.

A20140921_092257_cr

Panelsamtal om boken Att slå följe för fred
Några av författarna fanns med under dagen. I boken beskriver de personligt om hur fredskallelsen format dem och deras kyrkas teologi, praktik och självförståelse. Det väcker brännande aktuella frågeställningar om hur den rättvisa freden blir konkret synlig och hur Guds rike på jorden gestaltas.

Antalet väpnade konflikter är idag fler och mer komplexa än någon gång tidigare, och inte sedan andra världskriget har världen upplevt en mer kritisk flyktingsituation. Samtidigt har längtan efter fred kanske aldrig varit större. Hur kan de kristna kyrkorna i praktisk handling verka för freden, i denna verklighet? Och vilka stigar i kristen trostradition manar särskilt till försoning?

Reflektioner från författare och deltagare
– Ett kristet liv är att vara fredsaktivist.

– Rädsla för varandra hindrar att vi är oss själva. I bön, fasta och gudstjänst utmanas vår rädsla för varandra. Ett fredsetos behövs, ett förhållningssätt.

A20140921_161518_cr– Enda vägen till fred är att mitt liv talar fred.

– När en del av mig är i ofrid så lider resten av mig.

Manifestation
Med sång vandrade deltagarna genom Uppsala till Fyrisån för att sätta i små båtar som tillverkats under dagen med budskap och böner om fred. Båtarna slog följe längs ån och vi som var med sjöng fredssånger och vandrade vidare hem till våra olika städer. En  enkel handling med smak av den pilgrimsvandring för fred som Kyrkornas Världsråd uppmanar alla kyrkor till över hela världen.

Els-Marie Carlbäcker