Attacken i Lahore

Church of Pakistans medarbetare finns på plats för att stötta i den katastrof som drabbade så många i Gulshan Iqbal Park Lahore i nordöstra Pakistan i söndags.

Denna text publicerades första gången den 31 mars, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

pakka

Pakistanska myndigheter har inlett jakten på terroristerna bakom det blodiga självmordsdådet i Lahore då över 70 påskfirare — bland dem nästan hälften barn — dödades.

Läs artikeln i Sändaren

Rut Eliasson, internationell handläggare,har direktkontakt med anställda i stiftet Rawind som samarbetar med Equmeniakyrkan.

– De var redan i söndags på plats på sjukhusen och donerade blod, hälsade på offer och anhöriga och bad med dem. När jag var på plats för 2 veckor sedan hade man minnesgudstjänst efter bombdåden i två kyrkor i Lahore och såren därifrån har fortfarande inte läkt hos de kristna i Lahore. Nu drabbas man igen och bilderna efter bombattacker etsar sig återigen fast i deras minnen.

lahoreVill du vara med och bidra till fred och försoning i Pakistan?

Equmeniakyrkan driver tillsammans med våra partners Christian Study Center ett projekt för att minska konflikter mellan religiösa grupper i samhället och för allas lika rättigheter.

Läs mer i vår projektkatalog