Bibelstudiefilmer: Markus &…

Markus &… är tre bibelstudiefilmer som du kan se i din bönegrupp, församling, ditt kompisgäng eller helt själv.

Denna text publicerades första gången den 22 september, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Markus &… är tre bibelstudiefilmer som du kan se i din bönegrupp, församling, ditt kompisgäng eller helt själv. Bibelstudierna är cirka 10-13 minuter långa och det kommer inom kort också finnas ett samtalsunderlag till varje film här på sidan. Det här är för dig som har hört bibelberättelserna förut och vill ha ny utmaning och inspiration i läsningen. Välkommen på en djupdykning i Markusevangeliet!

Markus & Rikard

Rikard Roitto är pastor och lektor i Bibelvetenskap vid Teologiska Högskolan. Han menar att Markusevangeliet är uppbyggd som en bra Hollywoodfilm. Vi träffar Rikard på en biograf och får lära oss lite mer.

Markus & Linda

Linda Alexandersson är pastor i Equmeniakyrkan i Arvika. Hon är också författare och har, bland annat, skrivit en bok om Markusevangeliet. Hur ska man egentligen läsa de ibland krångliga texterna i Markus? Vi träffar Linda på ett bibliotek för att få hjälp med det.

Markus & Thomas

Thomas Kazen är exeget och professor i bibelvetenskap. Han jobbar på Teologiska Högskolan. I hans yrke som bibelforskare finns det ett antal ”verktyg” som han använder för att läsa och förstå texten. Vi träffar Thomas i en verkstad för att lära oss mer om dem.