Blöjor till Syrien

Efter många turer så kom containern med blöjor som skänktes av SCA slutligen fram strax till hamnen i Latakia i Syrien. Blöjorna distribueras via kyrkornas humanitära program till delar av landet där det är svårt att få tag i barnblöjor.

Denna text publicerades första gången den 29 augusti, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Container_Marmarita school
I årets första nyhetsbrev så skrev vi om den container med blöjor som skänktes av SCA och var på väg till Syrien. Efter många turer med e-post, Skypemöten och dokument som skickades fram och tillbaka så kom container slutligen fram strax till hamnen i Latakia i Syrien. Blöjorna lastades av på stora lastbilar och kördes till två olika ställen för säker förvaring och lager. Blöjorna distribueras via kyrkornas humanitära program till familjer med små barn och det är mycket svårt att få tag i barnblöjor i vissa delar av landet så denna hjälp var mycket välkommen!

Containerna anläder för lagring

Så här gick det till

Container_Marmarita 3Under hösten fick Equmeniakyrkan kontakt med ett företag som heter SCA och står bakom varumärken som Libero blöjor, Libresse och TENA. Det visade sig att de hade ett stort lager av barnblöjor som de ville skulle kunna komma människor till del som hade behov av dem.

En av Equmeniakyrkans samarbetsorgansiationer i Mellanöstern är Fellowship of Middle East Evangelical Churches (FMEEC). Det är en ekumenisk regional organisation som arbetar i hela Mellanöstern med olika typer av stöd till församlingar och enskilda. Tidigare har arbetet varit mycket inriktat på utbildning, teologisk reflektion, ekumenik och religionsdialog, men i samband med krisen och kriget i Syrien och Irak, så har man också inriktat sig på humanitär hjälp. FMEEC arbetar inne i Syrien och Irak med att t ex förmedla nödhjälp och material som inte går att få tag i som rullstolar, sjukhussängar och annat som behöver skeppas in från utlandet. När jag var i Libanon nov 2015 så träffade jag Roseangela Jarjour som är generalsekreterare för FMEEC. Hon berättade om de behov som var störst och frågade mig om jag visste någon möjlighet att kunna få in t ex barnblöjor och inkontinensskydd till äldreboenden i Syrien. Både äldre människor och barn är mycket utsatta grupper i konflikt och krig och det är svårt nog ändå att hålla hygien och sanitet på en acceptabel nivå när det är svårt att få fram vatten för dagligt bruk. Tyvärr så hade jag inte så mycket svar att ge henne, men lovade att undersöka saken. Jag hann emellertid inte så långt. Två dagar efter att jag kommit hem ringer en av Equmeniakyrkans pastorer och berättar att hon har en kontakt på SCA som undrade om vi var intresserade av en container barnblöjor och om det fanns någon att skänka dem till!

Sagt och gjort – jag åkte in till SCA:s huvudkontor som ligger i Mölndal utanför Göteborg och träffade några av medarbetarna där och berättade om Equmeniakyrkans internationella arbete och specifikt om arbetet i Mellanöstern och inne i Syrien. I dagarna fick vi besked om att containern med blöjor är på väg! SCA står för frakten och vi är alla glada och tacksamma att det har gått så bra hittills. Be gärna för denna insats. Blöjorna kommer att distribueras via FMEEC och de ortodoxa kyrkornas hjälporganisation som har direktkontakt med lokalbefolkningen och som har upprättat specifika center dit människor får söka sig för att kunna få hjälp och stöd – och nu även blöjor till sina små barn! Vi tackar Gud för denna möjlighet att bistå och vi kommer att följa upp med mer information när containern har landat.

Gunilla Ikponmwosa
samordnare Mellanöstern/Nordafrika