Brev till församlingen

Ljus, hopp och fred är budskapet i advent och jul. Vi firar att Jesus Kristus, det sanna ljuset, kom till vår värld. Så börjar brevet till församlingarna inför Equmeniakyrkans internationella insamling.

Denna text publicerades första gången den 22 december, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Till församlingen

Letter_220 Ljus, hopp och fred är budskapet i advent och jul. Vi firar att Jesus Kristus, det sanna ljuset, kom till vår värld.

På samma sätt som då (för 2000 år sedan) längtar människor idag efter fred och hopp och att ljuset ska lysa upp i mörkret. Det gäller i Syrien och Irak, där vi vill bidra till ljus, fred och hopp i den svåra situation som råder. Det gäller i Kongo, där utbildning och god hälsovård ger framtidstro. Det gäller i nya stadsdelar i Quito, Ecuador och bland renskötande nomader i norra Ryssland, där församlingar bildas därför att människor får lära känna Jesus Kristus.

Som Jesu efterföljare idag får vi låta vårt ljus lysa i världen. I Equmeniakyrkans vision bekänner vi att vi vill vara en kyrka för hela livet – och för alla folk  – där mötet med Jesus Kristus inte bara förvandlar mig och dig, utan hela världen!

Mission och bistånd är vad Equmeniakyrkan arbetar med i 27 länder i Afrika, Asien, Latinamerika, Mellanöstern och Europa. Vi arbetar främst via nationella kyrkor, lokala församlingar och kristna organisationer.

Kyrkan har ett unikt nätverk och vi arbetar i förvissningen om att ljuset, Jesus Kristus går före oss ut i världen, han som sa till sina lärjungar: ”Som Fadern har sänt mig sänder jag er”. Det är Guds mission det handlar om och vi får vara Guds medarbetare.

Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram (Jes 9:2)

Vi räknar med dig och din församling i vår gemensamma mission för världen.

Lasse Svensson
kyrkoledare

Bertil Svensson
internationell koordinator