Diakontjänster

’- Hade vi möjlighet skulle vi anställa er allihop med tanke på den kompetens som ni besitter, sa distriktsföreståndarna under en måndagskväll nyligen då de och tio diakonkandidater träffades för att prata om framtida tjänster.

Denna text publicerades första gången den 15 februari, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

’- Hade vi möjlighet skulle vi anställa er allihop med tanke på den kompetens som ni besitter, sa distriktsföreståndarna under en  måndagskväll nyligen då de och tio diakonkandidater träffades för att prata om framtida tjänster. Men som läget ser ut går det helt enkelt inte, det finns inte många församlingstjänster inom Gemensam Framtid, trots att det finns gedigen kompetens bland de blivande diakonerna. Tänk vad mycket de skulle kunna bidra till i en församling, med musik- och rytmiklärarutbildning eller som gymnasielärare i bland annat religion i botten.

Som diakonihandläggare gör det ont i hjärtat. Det gör ont för att jag vet att behoven ute i samhället finns, där en diakon skulle kunna göra en viktig insats. Psykisk ohälsa ökar bland barn och unga och jag tänker; Vad kan vi som kyrka göra åt detta? Människor som upplevt kallelsen finns. Jag tror att vi behöver hjälpas åt att tänka till hur vi kan frigöra tjänster åt våra framtida diakoner.