Från död till liv – i Orissa, Indien

Denna text publicerades första gången den 4 april, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

IMAG0626Från död till liv, det är temat för påsken. Det är också temat för många kristna systrar och bröder som lider förföljelse i Syrien, Irak, Pakistan, Nigeria och många andra länder. För en del innebär det en förskräcklig död, men också hoppet om att döden inte har sista ordet, utan att livet segrar.

IMAG0634

På Palmsöndagen hade jag förmånen att tillsammans med Equmeniakyrkans ordförande Tomas Bjöersdorff och missionsföreståndaren i Hindustani Covenant Church (HCC) Steven David och många andra, få inviga en ny kyrka, eller Community Centre som de kallar den i Sundergarth i delstaten Orissa.

Det var just i Orissa som kristna brutalt mördades, styckades eller brändes till döds och 10.000-tals tvingades från sina hem 2007-08. Det var efter att en hinduisk ledare mördats av en maoistisk gerillagrupp, som man likt i Romarriket på kejsar Neros tid kastade skulden på de kristna. Det var i Kandhamal-distriktet som det här hände och för många är Kandhamal och Orissa förknippade med just dessa förskräckliga händelser. Pastorer och andra kristna ställdes inför valet att omvända sig till hinduismen eller brutalt dödas. Det hände väl att några avsade sig sin tro, men många gick hellre i döden för sin tro i stället för att förneka sin Herre och Frälsare. Antalet kristna ökade bland stamfolken i Kandhamal, från 8,7 % 1991 till 18,2 % 2001. Det var kanske därför hindufundamentalisterna kände sig hotade? Stamfolken har sin egen religion och är inte hinduer, men fundamentalisterna menar att alla indier är – eller bör vara – hinduer. Strax innan vår resa till Kandhamal och Sundergarth fick vi en bok i våra händer med vittnesmål om dessa händelser.

Sedan en tid återvänder nu människor hit och försöker bygga upp en gemenskap mellan människor av olika religioner – och vi finns där genom vår samarbetskyrka HCC. I Kandhamal såg vi en del av det utvecklingsarbete HCC bedriver och vi besökte också en kyrka som HCC fått ta över av en baptistkyrka som tidigare arbetade i området.

IMAG0623

Men det var alltså i Sundergarth långt därifrån som vi fick glädjen att inviga en kyrka som ett resultat av HCCs eget pionjärarbete sedan 12 år tillbaka. Församlingen, som leds av pastor Ratnesh, hyrde tidigare en lokal i staden, men tvingades lämna den sedan man hittat en bomb i lokalen, en bomb som dock ej detonerat. Nu har man byggt sin samlingssal – Community Centre – i ett nytt bostadsområde i utkanten av staden. Just nu har man inte många grannar, men inom några år kommer alla avstyckade tomterna att vara bebyggda. Pastor Ratnesh och hans församling arbetar för en social utveckling i området och så har man givetvis gudstjänster, söndagsskola och samlingar för ungdomar och kvinnor.

HCC är tacksamma för det stöd man fått från Sverige via Equmeniakyrkan, Missionskyrkan, Svenska Frälsningsarmén och Stiftelsen Brödet. Och vi som var där tackar Gud för frimodiga systrar och bröder som lärt sig av vår Herre och Frälsare att påskens budskap gäller än idag – från död till liv!

Bertil Svensson, internationell koordinator