Ukrainahjälp

En kyrka som heter Compass i Liudmylas hemstad Zhitomir i Ukraina behöver vår hjälp.

Kyrkan håller på med att hjälpa både civila, soldater och de som blir skadade i kriget. Kyrkans pastor Vasily Povoroznyuk är utbildad militärpräst och tillsammans med diakoner kör han rätt ofta till Östra Ukraina där kriget pågår.

Compass team försöker hjälpa människorna både med att leverera mat, medicin, kläder, tvål och att berätta för dem om Gud och Guds kärlek så att folk har tron och hoppet i dessa tider. Nu har pastorn börjat ha grupper där han stöttar de som förlorat sina män, söner och bröder i detta hemska krig.

Vi kan vara med och stötta pastor Vadily och diakonerna i deras arbete, inte bara genom bön, utan även praktiskt! Någon gång framöver ska några diakoner resa till Polen för att hämta det som en baptistkyrka samlat för Compass. Diakonerna vill gärna komma även till oss för att hälsa på och berätta om deras arbete.

Vi har alla chansen att vara med och hjälpa till, vi kan samla in material som de tar med sig hem vid besöket. Liudmyla har även kontakter för transporter så snart vi har samlat in en större mängd.

Vi har fått en lista från Compass på saker som behövs. Självklart kan inte alla fixa allt, men om vi hjälps åt så kommer det att göra stor skillnad.

Vi kommer att ha en låda stående i kyrkan vid klädhängarna märkt ”Insamling till Ukraina”. Om du vill skänka mycket eller stora saker, kontakta Ola på 070- 643 08 65
Vill du skänka pengar så går det bra att skicka till vår församlings bankgiro 727-7379 och märka med ”Ukraina” så köper Liudmyla in och skickar med sådant som är särskilt akut.

Powerbank
Elverk
Bensinkök
Pannlampa och ficklampa