Hanebo-Segersta missionsförsamling

Veckans församling – Hanebo/Segersta missionsförsamling.

Denna text publicerades första gången den 18 februari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Veckans församling – Kilafors

IMG_8080

De två missionsförsamlingarna i Hanebo och Segersta bestämde sig för några år sedan att slå ihop församlingarna och bildade då Hanebo-Segersta Missionsförsamling. Församlingen har 16 medlemmar.

Kyrkan finns mitt i byn i Kilafors. En bönegrupp träffas varje vecka, och har så gjort i många år, för bön, lovsång och samtal. En sånggrupp finns i församlingen som regelbundet besöker servicehuset, Hällagården, för möten med de boende där samt sång- och andaktsstunder. Även om de inte har någon organiserad integrationsverksamhet så har församlingen genom många år tagit ett viktigt ansvar i att ta emot och se de asylsökande människor som kommit till Kilafors med omnejd för att på så sätt skapa kontakter. Församlingen har en god relation med Hanebo församling.

Tidigare har det i församlingen funnits en stor barnkör som varit mycket populär. Man har även arrangerat julvandringar där julbudskapet har presenterats för bl a skolklasser. Det finns en längtan och ambition i församlingen att återuppta julvandringarna då det är ett bra sätt att sprida kunskap om julbudskapet samt också skapa kontakt med bygdens människor.

IMG_8072

Albin Lindkvist berättar om församlingens arbete  för Shekhar Singh från vår systerkyrka i Indien.