Helgen och Valberedningen

Denna text publicerades första gången den 7 februari, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Så är man tillbaka i vardagen efter en välbehövlig styrelsehelg med GF-styrelsen. Man kan lugnt säga att det är många bollar i luften just nu… En ny version av ”Teologisk grund för GF-kyrkan” processas fram och samtidigt skall förslag å stadgar till GF-kyrkan skickas till samfunden. Allt kommer som vanligt läggas ut på denna hemsida. Nu finns också den profil på kyrkoledare som man eftersöker utlagd på hemsidan och där finns också möjligheter att kommentera.

I veckan har också möjligheten att nominera folk till styrelsen för nya kyrkan stängts. Här följer ett blogginlägg från valberedningen:

Valberedningen har nu skickat ut ett antal frågor till det dryga trettiotal förslag som finns till att utgöra GF-kyrkans första styrelse. Bland dessa kommer vi (som det nu ser ut) att föreslå 13, inklusive ordförande. Vi arbetar löpande med att komma fram till vilka kriterier som ska prioriteras. Framåtblickande, kontinuitet, samfundstillhörighet, ålder, kön, bostadsort, församlingskultur och you name it! Vår intention är att så många som möjligt känner förtroende för styrelsen och känner sig representerade.
Inte minst utifrån detta diskuterar vi huruvida vi kommer att föreslå fler personer än de som kan väljas. Vi inser att det kan upplevas problematiskt att föreslå en ”rak lista”, ur demokratisk synpunkt. å andra sidan blir det svårt att bevara jämvikten om vi inte har en rak lista denna första gång.
Vi ser med förväntan fram emot svaren från de föreslagna och kommer sedan intensivt att jobba fram ett bra förslag.
Bed också för detta förberedelsearbete, när du ber för vår gemensamma framtid.
Bengt Ekelund, vice ordf i GF-kyrkans valberedning

/Lasse Svensson