Kan människor förvandlas också idag i Damaskus?

Denna text publicerades första gången den 30 januari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Damaskus spelar en viktig roll i missionshistorien. Det var här som Paulus blev en efterföljare till Jesus i stället för en som förföljde de kristna.
När man besöker Damaskus, ”måste” man besöka det man tror är Ananias hus, där det nu finns en kyrka. Man gör gärna också ett besök på Raka gatan, där Paulus befann sig när Ananias kom och berättade för honom om Jesus. Resten är, som man säger, historia: Paulus döptes och blev den urkristna kyrkans store världsmissionär. Från Damaskus gick glädjebudet ut i världen att även den mest fanatiske förföljaren kan bli den mest hängivne efterföljaren till Kristus.
Kristna i Syrien är, med rätta, stolta över det arv man har att förvalta.
2000 år senare, efter tre års inbördeskrig med mer än 100.000 döda, undrar man om det kan komma ett liknande glädjebud från Damaskus? Kan president Bashar al-Assad och andra politiska och militära ledare förändras på samma sätt som Paulus en gång? Att de som är fyllda av mordlystnad och hat blir kärlekens och försoningens företrädare efter ett möte med Jesus Kristus, som förvandlar mig, dig och världen, som Equmeniakyrkans vision är?
Tanken är kanske svindlande och orealistisk, man varför inte? Som Maria säger i Lukas 1: 37 ”Ingenting är omöjligt för Gud”.
Den kristna kyrkans uppgift är att bidra till försoning. Paulus, som förvandlades i Damaskus talar i 2 Kor 5: 17 om att ”Kristus… ställt mig i försoningens tjänst”. Det gällde Paulus då och det gäller oss nu.
Vi som Jesu efterföljare idag måste göra gemensam sak med alla goda krafter och gå in i dialog med och be ”för kungar och alla som har makt, så att vi kan leva ett lugnt och stilla liv. Att be så är riktigt och behagar Gud, vår frälsare, som vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen”. 1 Tim. 2: 2-4.
Be därför om fred och hopp för Syriens folk!
Be om att kyrkans profetiska roll ska höras!
Be för dem som är engagerade i samtal som pågår mellan regimen, oppositionen och olika stridande parter!

Bertil Svensson, internationell koordinator, nyss hemkommen efter besök Syrien, januari 2014