Kyrkoledarens uttalande om bombattentatet i Egypten

Denna text publicerades första gången den 12 december, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

synodens-portEqumeniakyrkan fördömer starkt bombattentatet som skedde mitt under en kristen gudstjänst intill Markuskatedralen i Kairo då ett 25-tal personer dödades, bland dem flera kvinnor och barn. Fyra personer är gripna för dådet och en 22-åring pekas ut som självmordsbombaren. Pastor Isac Zekry från Equmeniakyrkans samarbetskyrka Nilens Synod, som nu arbetar i Sverige, menar att islamisterna är ute efter att skapa kaos, förvirring och rädsla. Efter den folkliga resningen för snart sex år sedan har Nilens Synod arbetat tillsammans med den koptiska kyrkan för att nå ett större samförstånd i reformsträvanden och i religionsdialog med muslimska företrädare. Mycket av det arbete som gjorts riskerar att bli omintetgjort om rädsla och extremism sprider sig. Det drabbar inte bara de kristna, utan hela det egyptiska folket.

Låt oss stå med och be för Egypten! Låt oss be för den kristna kyrkan och för vishet, mod och vilja att gå vidare mot ett öppnare och friare samhälle.

”Räds­la finns in­te i kärle­ken, ut­an den full­kom­li­ga kärle­ken fördri­ver räds­lan” 1 Joh 4:18

Lasse Svensson
Kyrkoledare