Självmordsattentat på kyrka i Pakistan

Denna text publicerades första gången den 22 september, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Idag nåddes vi av chockbeskedet att det har varit en självmordsbombare som attackerade en kyrka i Peshawar i Pakistan. Bomben exploderade direkt efter gudstjänsten, som besöktes av över 400 människor. Uppgifter om antalet döda har stigit de senaste timmarna och just nu talar man om 72 döda och 120 skadade.

Just nu finns Equmeniakyrkans internationella koordinator Bertil Svensson i Pakistan och besöker vår systerkyrka Church of Pakistan. Han och den övriga svenska delegationen firade gudstjänst i Lahore, och nåddes där av beskedet. Han hälsar så här till oss: ”Hälsning från Pakistan där en delegation från församlingar inom Equmeniakyrkan och Svenska kyrkan besöker vår gemensamma samarbetskyrka Church of Pakistan. När gudstjänsten just avslutats här i Lahore fick vi höra att två självmordsbombare sprängt sig när gudstjänstbesökare just lämnade en kyrka i Peshawar, nära gränsen till Afghanistan. Be för den kristna minoriteten här i Pakistan som på nytt upprörs o oroas av det som hänt. Be också för kyrkans ledare, som nu reser till Peshawar för att trösta de sörjande.

SVT rapporterar här och Reuters har information på engelska här.

Låt oss be med och för våra syskon i Pakistan i denna tid av sorg!

Gerard Willemsen