Metodistkyrkans arkiv är flyttat till Stockholm

Denna text publicerades första gången den 19 juni, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Metodistkyrkans arkiv har flyttats från Överås i Göteborg till Svenska Missionskyrkans arkiv på Döbelnsgatan 12 i Stockholm. Metodistkyrkans arkivkommitté och jag har varit nere på Överås två gånger, en gång 2013 och en gång tidigare i år och packat ihop arkivet. Eftersom Metodistkyrkan inte har haft någon arkivarie har Svenska Missionskyrkans arkiv erbjudit sig att hjälpa till med ordnings- och förteckningsarbetet innan materialet skickas till Riksarkivet. Metodistkyrkan har sedan tidigare en deposition på Riksarkivet (klicka här). Större delen av depositionen kom in till Riksarkivet i början av 1990-talet och består av handlingar från Metodistkyrkans bildande 1868 till och med 1980-talet. Det material som nu har kommit till Döbelnsgatan 12 är handlingar från 1980-talet och framåt och utgörs dels av handlingar från expeditionen men även från andra verksamheter som Metodistkyrkan har bedrivit, t.ex. Metodistkyrkans ungdomsförbund och Metodistkyrkans kvinnoförbund. Teologiska seminariet har aldrig deponerats på Riksarkivet så i det arkivet finns handlingar från 1880-talet fram till att Metodistkyrkan blev huvudman i THS. Metodistkyrkan har även haft en bildsamling med foton från 1800-talet och framåt med bilder från konferenser, utbildningar, missionsländer m.m. Med i leveransen kom även tidningar och böcker som Metodistkyrkan har gett ut som Svenska Sändebudet, Nya budbäraren samt ett par hyllmeter litteratur som är utgiven av Sanctus och Nya Bokförlaget.

Om du vill forska i Metodistkyrkans arkv eller bibliotek är du välkommen till Döbelnsgatan 12 när arkivet öppnar för besökare igen 15 augusti.

Metodistkyrkan
En del av Metodistkyrans arkiv.

Årskonferens 1894

Metodistkyrkans årskonferens i Stockholm 1894. Bild från Metodistkyrkans bildsamling

Karl Larsson
Arkivarie