Om Guds närvaro i förflyttningar

Denna text publicerades första gången den 27 oktober, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Vid jul skall jag och min familj flytta till Vårgårda efter att ha bott i Göteborg i 8 år, och innan det större delen av mitt liv. Det känns speciellt måste jag säga, samtidigt som jag och vi mest längtar till flytten. Vi längtar till hus, trädgård, mer yta, och nya tider. Samtidigt kommer vi sakna att bo mitt i stan med allt nära till hands, kompisar några minuter bort, och att de som gärna hjälper till med barnvakt kommer längre ifrån oss.

Och så är det ju det här med att byta församling… Nu tillhör vi Fiskebäcks missionsförsamling, ett sammanhang vi trivs väldigt bra som familj, och vi älskar att vara med där. Nu blir det något nytt, exakt vad vet inte och har inte bestämt, men nytt blir det i alla fall. Kommer vi känna oss hemma? Kommer barnen trivas? Kommer vi känna oss trygga i uttryckssättet?

Samtidigt som det är mycket man kommer sakna med att flytta från stan i Göteborg till klart mer lantligt i Vårgårda så längtar vi. Vi flyttar ju för att vi vill, tänk vilken förmån att få bo i ett hus med stor trädgård!

Och vad vi vet är att Gud kan och vill använda oss i våra nya sammanhang. När Abraham får kallelsen av Gud att bära välsignelse till alla folk så innebär det en förflyttning för honom också. Han kommer med sin familj till ett nytt sammanhang där folk tror på annat sätt än vad de gör, och möter en helt annan kultur. Men där skall Abraham få bära välsignelse till folken han träffar! Och det får vi lita på som familj när vi flyttar till Vårgårda (som ju egentligen inte är jätteannorlunda än Göteborg och långt därifrån), och det kan du lita på i de förflyttningar du finns i livet! Oavsett vad du möter i livet, när saker och ting ändras, Gud är med dig och i det får du bära välsignelse till människor du träffar och sammanhang du kommer till.

Gud var med Abraham och han fick bära välsignelse till folk, och det kan och skall även vi får göra!

/John Eidering
Regionsamordnare Equmenia Väst