Praktikant

Det finns olika vägar att vistas en period utomlands som en del av en utbildning. Då kan man både göra en insats men även få nya kunskaper.

Det kan vara kortare eller längre vistelser. Möjligheterna kan variera något över tid.

Aktuella praktikantplatser

Idrottsvolontär i Kongoländerna

I Kongo Brazzaville och Kongo Kinshasa är Equmenia och Equmeniakyrkan med och driver två idrottsskolor för barn mellan 6 och 17 år. På skolorna bedrivs träning och sociala aktiviteter på kvällar och helger när barnen inte går i den vanliga skolan..

Internationella fältstudier via SVF

Via Södra Vätterbygdens Folkhögskola är det möjligt att göra fältstudier i t ex Indien, Israel och Palestina eller Japan.

Apg29

Apg29 är en lärjungaskola, en ledarskola och en missionsskola. Under tre månader samlas 24 elever, ett ledarteam och olika lärare för att dela livet och tron med varandra. Idén är att man som deltagare får formas till en Jesu lärjunge, och samtidigt vara med i processen att forma andra. Drömmen är att kunna leva efter de principer den första församlingen hade och som vi läser om i Apostlagärningarnas första del.

Sedan skolan startade hösten 2004 har den varit i Ecuador, Indien, Chile, Kongo-Brazzaville, Baltikum, Sverige, Spanien, Mexiko, Kongo-Kinshasa och Ryssland samt på Europas järnvägar – InterActs.

European Christian Mission International (ECMI)

Vi samarbetar med ECMI som har missionsteam från många länder i olika delar av Europa. I flera länder finns det möjligheter att göra praktik inom ramen för en bibelskoleutbildning eller liknande, och även möjligheter att vara volontär under en tid.

Det finns möjligheter i många länder från Portugal till Tyskland och från Irland till Rumänien.

Gerard Willemsen, chef för internationella enheten

Gerard Willemsen

Chef för internationella enheten