Skolavslutningstider – vånda eller möjlighet?

Denna text publicerades första gången den 6 juni, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Sjöviks musiklinje vårkonsert

Den här veckan slutar många ungdomar skolan, många med förhoppningar om framtid och jobb men också mycket vånda. Vad ska jag göra nu? Får jag jobb? Räcker mina betyg? För en del är folkhögskolan ett steg på vägen vidare. Ett steg för att komplettera betyg men också att utvecklas som människa såväl som i sina gåvor.

Equmeniakyrkan är huvudman för fem fantastiska folkhögskolor med ett stort urval korta och längre kurser. Jag har förmånen att få finnas nära en av dessa, Sjövik folkhögskola i Dalarna. Häromdagen var jag på vårkonsert med musiklinjen i Folkärna kyrka. En musikalisk totalupplevelse. En inspirerande dirigent och lärare. Lekfullheten lyste om dem och glädjen spred sig till åhörarna. Att sjunga och musicera tillsammans ger mat för själen och ny energi, också till oss som lyssnade. Vi önskar allt gott nu när många går vidare till högre utbildning och jobb.

Om du som läser detta har möjlighet att besöka en av skolorna under kommande år, gör det! Du kommer att bli berörd. Kanske finns det också en kurs eller mötesplats som passar just för dig, som ger dig nya insikter och möjligheter. Tack alla fantastiska lärare som finns på våra folkhögskolor runt om i landet! Tack för ytterligare ett läsår med samverkan med Equmeniakyrkan på många olika sätt. Med önskan om en avkopplande sommarvila till er alla,

Els-Marie Carlbäcker

Korset vid Folkärna kyrka i Dalarna i sommarkvällsljus