Ungdomar som gör skillnad

Denna text publicerades första gången den 2 september, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Denna vecka börjar ett nytt spännande äventyr för Frida Persson från Borås, Sara Svensson från Ulricehamn och Markus Everstrand från Jönköping. De åker nämligen till Kongo Brazzaville som fotbollsvolontärer för att under ca 8 månader hjälpa till i den fotbollsskola som Svenska Missionskyrkan och Gothia Cup sedan 2004 bedriver i huvudstaden Brazzaville tillsammans med den kongolesiska kyrkan EEC för ca 500 barn och ungdomar.

Fotbollskolan har genom sin verksamhet och tydliga värderingsgrund fått vara med om att bidra till fred och försoning i det kongolesiska samhället och gett barn upplevelser av hur trygghet, vänskap och hopp kan byggas inför framtiden. Den har format barn både till duktiga fotbollspelare och ärliga och ansvarsfulla människor och den speciella ”gothia-andan” har blivit allmänt känd i Brazzaville.

En avgörande betydelse till denna positiva utveckling har förstås de kongolesiska ledarna haft, men även de svenska fotbollsvolontärerna har genom åren betytt mycket.  Sedan starten har hittills 20 svenska ungdomar arbetat i fotbollsprojektet i olika omgångar. Under deras period i Kongo har de fått vara med om något som gett dem både minnen och vänner för livet och som gjort att de tagit massor av barn i Kongo till sina hjärtan. En del av dem har till och med önskat åka tillbaka och den drömmen blir nu verklighet för Sara som även var fotbollsvolontär 2008-2009.  Under det närmaste året är det tänkt att Sara och de andra volontärerna ibland även ska hjälpa till i det nyare idrottsprojektet i Kimpese i grannlandet Kongo Kinshasa som invigdes 2010.

Jag är oerhört stolt och tacksam över dessa härliga ungdomar som gett så mycket av sig själva till våra fotbollskolor i Kongo. De har gjort skillnad med sin kunskap och erfarenhet, men framför allt som goda förebilder för ledare och barn i Kongo. När de kommit hem till Sverige har de dessutom blivit goda ambassadörer för vår kyrkas missionsarbete bland unga människor i Kongo.

Lått os be för Frida, Sara och Markus och alla de barn och ungdomar de kommer att möta under det kommande året i Kongos båda länder.
Tomas Hammar