Statistikinsamling

Vänner!

Det är återigen dags att sätta sig en stund och sammanställa den statistik som efterfrågas från Equmeniakyrkan. Ditt arbete med detta ligger bland annat till grund för det statliga organisationsbidraget (för år 2023 gav detta bidrag 8 414 028 kr). Statistiken hjälper oss med mycket annat också, det ger en samlad bild av allt det fantastiska arbete som sker inom Equmeniakyrkan och är ett viktigt verktyg för att följa/utvärdera utvecklingen för att än bättre kunna värdera satsningar inom kyrkan.

Så TACK för att du tar dig tid för detta viktiga arbete!

Lasse Svensson, Kyrkoledare

Statistikåret 2023

Vi vill ha era statistikuppgifter den 20 januari 2024.
Statistiken kan inte lämnas in före 1 januari 2024

Gemensam statistikblankett

Statistikblanketten är gemensam med Evangeliska frikyrkan, Equmeniakyrkan, Pingst och Alliansmissionen. Blankett som finns på hemsidan innehåller även Equmeniakyrkan samfundsspecifika statistik (Läggs upp i december).

Information om statistiken

Du som har genomfört statistiken tidigare har troligen ordning på hur du skall hantera innehållet. För att underlätta och minimera fel i statistiken har vi skapat information om förändringarna i statistikblanketten och i Repet.

Användare av statistikblanketten

Du som använder blanketten behöver kontrollera statistiken och därför ger vi olika exempel som kan hjälpa dig. I dokumentet för användare av statistikblanketten så får du hjälp att förstå begreppen, betjänad, deltagare och unika personer.
Läs vårt informationsblad om statistiken:

Information om statistiken i Repet

Alla uppgifter som registreras in i Repet kommer att hjälpa dig i arbetet med statistiken. Om du har verksamhet som inte har förts in så behöver du göra egna kontroller så att det stämmer. I nedanstående dokument ”församlingens statistik Repetanvändare” så får du hjälp att förstå hur programmet överför uppgifter från Samfundsspecifik statistik till sammanräkningen av statistiken.
Du får även förståelse för begreppen, betjänad, deltagare
och unika personer.
Läs vårt informationsblad:

Repet
Ni som använder Repet skall använda statistikverktyget och först fylla i den samfundsspecifika statistiken för att sedan att komplettera uppgifterna i de statistiksektionerna. I Repet sker det automatiskt att uppgifter förs över från den samfundsspecifika statistiken till statistiksektionerna.
Obs! Man behöver kontrollera antal bidragsberättigade på varje sektion

Arbetet med statistiken kan påbörjas innan årsskiftet genom att göra kontroller av medlemskap, gruppers deltagarlistor och vilka akter som genomförts och behöver föras in i Repet. Du kan däremot inte helt redovisa statistiken, skicka in eller låsa den före 1 januari 2024.
Ni skall sedan signera statistiken när du är klar. Se även punkten ”inlämning av uppgifter” för mer information.

De församlingar som använder vårt eget registerprogram, Repet, behöver inte skicka in någon statistikblankett till Equmeniakyrkan. I stället signerar ni era uppgifter digitalt direkt i systemet och det är endast LokalAdminen som kan signera. Församlingen skriver ut statistiken, medlemslista och huvudboken för att arkivera dem.

Equmenias barn och ungdomsverksamhet
Ungdomsföreningens statistik överförs till församlingens statistik (B Barn och ungdom) automatiskt. Kontrollera att föreningen är klar med sin statistik innan ni signerar.

Konfirmandarbete/kristendomsskola

Årets arbete med undervisning och konfirmandarbete är snart över. Viktigt arbete för församlingar och en viktigt händelse i livet. När vi skall lämna in statistiken så är konfirmationen en del av den. Om man använder Repet kan man registrera konfirmationen på varje person som blir konfirmerad och det blir även statistik med automatik. Om man gör en konfirmationsgrupp i föreningen kommer informationen att inte sparas.

Vi har skapat en instruktion hur man kan redovisa konfirmationen utifrån om man har eget arbete, samarbetar eller genomför undervisningen ekumeniskt. Instruktionen är ett stöd oavsett om man använder Repet eller ej.

Statistikblanketten

Vi sänder ut blanketten postalt till församlingar som inte använder Repet och med mindre än 30 medlemmar.

Församlingar som inte använder Repet och har mer än 30 medlemmar skall ladda ner blanketten och följebrevet här

Se punkten (längre ner i dokumentet) ”statistikblanketten” för mer information och blankett att ladda ner.

Ni som inte använder Repet ser vi gärna att ni fyller i blanketten, inklusive underskrift, och skicka in den underskrivna blanketten med posten till särskilda postadressen på Gotland.

Statistikblanketten ska undertecknas av församlingsföreståndare, ordförande eller firmatecknare.

Statistikblanketten skickas till

Alla blanketter oavsett region skall sändas till adressen nedan:

Equmeniakyrkan, Eskelhem Rovide, 176, 622 70 Gotlands Tofta

OBS! Om ni använder Repet behöver ni inte skicka in någon blankett.

Församlingar i region: Nord, Mitt, Svealand, Öst och Stockholm

E-post: mikael.lindholm@equmeniakyrkan.se
Equmeniakyrkan, Eskelhem Rovide, 176, 622 70 Gotlands Tofta
Handläggare: Mikael Lindholm Tel: 08-580 031 61

Församlingar i region: Väst och Syd

E-post: maria.lorentzon@equmeniakyrkan.se
Handläggare: Maria Lorentzon Tel: 031-35 118 10

Support

Vid frågor kontakta statistikhandläggarna på Equmeniakyrkan via e-post till info@repet.eu , per telefon under kontorstid 08-580 031 69 eller via direktnummer, se ovan. Vi har kvällsöppet tisdag och torsdagar vecka 2-3. Då når du oss på telefon och via mejl fram till kl. 20.

Lena Ericsson

Register och statistik, regionerna