Svar till Göran Gustafson

Denna text publicerades första gången den 7 december, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Göran Gustafson ställer i en debattartikel i Sändaren 30/11 frågan ”Vem äger Equmeniakyrkans identitet?”. Gustafson arbetar som religionslärare och han upplever en frustration bland sina elever att det inte hittar ”någon tydlig presentation på hemsidorna som lyfter fram Equmeniakyrkans identitet.”

Vi välkomnar naturligtvis alla förslag på hur vi kan göra information mer lättillgänglig och tydlig. Vår hemsida är full med matnyttig information om Equmeniakyrkans historia, bildande, teologi och verksamhet. Läs gärna mer under equmeniakyrkan.se/om-oss

Många skolelever vänder sig också till oss via mail (info@equmeniakyrkan.se) och får svar på sina frågor den vägen. Även vår facebooksida är en kanal där människor hör av sig med frågor som rör specifika fakta om kyrkan och vi svarar så snabbt vi kan.

Att vi mer tydligt skall lyfta fram vad det är som skiljer Equmeniakyrkan från andra samfund är en intressant utmaning. Men Equmeniakyrkans primära identitet är inte särskiljande utan förenande. Vi har bildat en ekumenisk kyrka. Vårt dna har formats av historien och i samgåendet med tre samfund och består idag av 65000 medlemmar och 720 församlingar. I våra styrdokument och verksamhetsplaner beskriver vi vår tro, vad vi vill och vad vi gör. Det är många och långa dokument och en eller två gånger om året sammanfattar vi i mer lättillgängliga publikationer. Dessa är mycket populära bland både medlemmar och skolelever som vill veta mer.

Google och andra kanaler som vi själva inte äger är naturligtvis svåra för oss att överblicka. Gustafson nämner att han får upp vad han anser vara en felaktig adress till Equmeniakyrkan när han googlar, men adressen går till en Equmeniakyrka i Slite på Gotland. För många användare är den första träffen vid en sökning vår hemsida, och sedan kommer länken till wikipedia. Vi kan såklart tipsa Google om att ändra adresser och liknande om vi vill, men i det större perspektivet kan vi inte ta ansvar för deras algoritmer och vilka sökträffar de genererar.

Gustafson avslutar sitt inlägg med en uppmaning att inte underskatta värdet av tydlig och lättillgänglig information för skolelever och andra som söker efter den. Vi instämmer till fullo.

George Olvik
kommunikationschef