Publicerat 

Tro

Tro – en introduktion

Gud älskar världen, allt skapat och hela skapelsen. I Jesus blir Gud konkret och mänsklig. Med sin Ande är Gud här och nu, närvarande och verksam.

Jesus är Guds ansikte i världen. När vi ser på Jesus ser vi var Gud är, hur Gud är och vad Gud vill. Jesus hjälper människor och ger hopp. Ett ljus och en väg tillbaka i de mörkaste situationer. Jesus bekräftar människor och ger perspektiv. Ett ljus och befriande utrymme i de ljusaste situationer.

I Bibeln kan vi läsa om människor som efter att träffat Jesus byter inriktning i sina liv. Den kristna tron trotsar rädsla och hopplöshet, famnar ensamhet och övergivenhet och utmanar egoism och självcentrering. Vi får hopp, kraft och gemenskap i allt som våra liv rymmer. Vi utmanas att ta ansvar för oss själva och världen omkring oss.

Vi kan få en personlig relation och vi kan som Jesu lärjungar (följeslagare) gjorde för 2000 år sedan, ta emot Guds kärlek, vara i Guds omsorg och bli mer och mer det vi är tänkta att vara, lika Jesus.

Håkan bestämde sig för att inte tro

Håkan Lindh bestämde sig som tonåring. Han trodde inte på Gud. Och den principen har han stått fast vid genom livet. Men så hände det som han kallar ett lappkast. – Jag öppnade dörren in till mitt hjärta lite på glänt, och då kände jag hur kärleken från Jesus strömmade in. Musiken är central iLäs mer

Silvio i Ecuador

  – Vi kanske ska gå i mässan och be Gud hjälpa oss? Libia och Silvio Vallejos hade fått bekymmer i sitt nya hemland Ecuador. Familjen försökte skapa sig en framtid där, men nu var de på väg att ge upp och återvända tillbaka till Colombia igen. Libia undrade om de inte skulle be GudLäs mer

Nanith i Kongo

  ”Jag är Gud som kallar dig. Har du sett min kärlek?” Nanith Mouanga hörde Guds röst tre gånger. När hon sa ja till kallelsen hörde hon rösten säga: ”Visa mig också din kärlek.” Det är bakgrunden till hennes engagemang i Evangeliska kyrkan i Kongo Brazzaville, där hon funnits med sedan hon var liten. HonLäs mer

Tre lägenheter blev tomma

  Vi har verkligen, verkligen försökt att hjälpa till i flyktingkrisen. Gud såg till att tre av församlingens lägenheter blev tomma nästan samtidigt, och när det händer måste man ju fråga sig vad Gud vill använda dem till. Med en pågående flyktingkris kändes svaret givet. Först hörde vi av oss till kommunen och ställde demLäs mer

Ett nästa steg

Har du frågor eller behov du skulle vilja att någon ber för? Skicka oss gärna ett meddelande. Vill du veta mer om kristen tro eller kyrkan? Besök gärna en församling nära dig – där finns människor som gärna tar samtalet vidare med dig. 

 

Vill du ha förbön? Hitta församling

Tankar kring teologi