En introduktion till kristen tro

Gud älskar världen, allt skapat och hela skapelsen. I Jesus blir Gud konkret och mänsklig. Med sin Ande är Gud här och nu, närvarande och verksam.

Jesus är Guds ansikte i världen. När vi ser på Jesus ser vi var Gud är, hur Gud är och vad Gud vill. Jesus hjälper människor och ger hopp. Ett ljus och en väg tillbaka i de mörkaste situationer. Jesus bekräftar människor och ger perspektiv. Ett ljus och befriande utrymme i de mörkaste situationer.

I Bibeln kan vi läsa om människor som efter att träffat Jesus byter inriktning i sina liv. Den kristna tron trotsar rädsla och hopplöshet, famnar ensamhet och övergivenhet och utmanar egoism och självcentrering. Vi får hopp, kraft och gemenskap i allt som våra liv rymmer. Vi utmanas att ta ansvar för oss själva och världen omkring oss.

Vi kan få en personlig relation och vi kan som Jesu lärjungar (följeslagare) gjorde för 2000 år sedan, ta emot Guds kärlek, vara i Guds omsorg och bli mer och mer det vi är tänkta att vara, lika Jesus.

Förbön och samtal

Har du frågor eller behov du skulle vilja att någon ber för? Behöver du någon att prata med eller vill du veta mer om kristen tro och kyrkan? Besök gärna en församling nära dig – där finns människor som gärna tar samtalet vidare med dig.

Frågor och svar

Jesus är Guds son som blir människa för vår skull. Man kan säga att Jesus ger Gud ett ansikte så vi förstår vem och hur Gud är och hur vi skulle vara… Läs vidare >

Bibeln är världens mest lästa bok och unik på flera sätt. Den är skriven under en tidsperiod på cirka 1600 år på tre språk av ungefär 40 författare med olika bakgrund. Som en röd tråd genom bibeln går budskapet om att Gud i sin kärlek söker människan och vill rädda sin värld… Läs vidare >

Den kristna trons kärna kan sammanfattas i bekännelsen att ”Jesus är Herre” (Rom 10:9). Kristen tro föds hos människor som haft ett möte med den levande Jesus Kristus och vill följa honom. Det kristna tron kan också sammanfattas med orden från Johannesevangeliet: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha ett evigt liv”, (Joh 3:16)… Läs vidare >

Teologi

Gud blev människa i Jesus från Nasaret. Han förkunnar evangelium om Guds rike, besegrar syndens och dödens makt samt återupprättar människan och skapelsen. Genom den korsfäste och uppståndne Kristus, den nya skapelsens förstfödde och Guds sanna avbild, öppnas vägen till nytt liv.