Utbildningsdag i Gävle om konvertiter i asylprocessen

Tisdagen den 26 januari arrangerar Sveriges kristna råd (SKR) en högaktuell utbildningsdag om konvertiter i asylprocessen i Gävle. Utbildningen riktar sig främst till präster och pastorer och andra i lokala kyrkor som möter personer som vill konvertera till kristendomen under asylprocessen. Att konvertera till en ny religion är en komplex och inte sällan omfattande process som kräver eftertanke och reflektion. Att möta en person som under asylprocessen önskar konvertera till kristendomen kan vara en utmanande och svår uppgift, särskilt om den som konverterar vill åberopa sin konversion som asylskäl. Välkommen till Gävle den 26 januari!

Denna text publicerades första gången den 15 november, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Tisdagen den 26 januari arrangerar Sveriges kristna råd (SKR) en högaktuell utbildningsdag om konvertiter i asylprocessen. Utbildningen riktar sig främst till präster och pastorer och andra i lokala kyrkor som möter personer som vill konvertera till kristendomen under asylprocessen. Hittills har tre utbildningar ordnats runt om i landet och responsen har varit mycket positiv. Denna gång ordnas utbildningen i Gävle, Kyrkans hus.

Att konvertera till en ny religion är en komplex och inte sällan omfattande process som kräver eftertanke och reflektion. Att möta en person som under asylprocessen önskar konvertera till kristendomen kan vara en utmanande och svår uppgift. Denna utbildningsdag är tänkt att ge dig som präst, pastor eller annars engagerad redskap och vägledning kring konvertering, särskilt om den som konverterar vill åberopa sin konversion som asylskäl.

Synen på konversion varierar inom SKR:s medlemskyrkor och därför kommer dagen att inledas med en kort reflektion kring olika teologiska utgångspunkter. Fokus för denna utbildningsdag ligger dock på de gemensamma utmaningar som vi möter och hur vi som kyrkor, trots våra olika förhållningssätt, kan förhålla oss till existerande praxis i asylprocessen.

En kort beskrivning av den svenska asylprocessen kommer att ges. Sedan kommer svensk utlänningslagstiftning och praxis kring konvertering i asylprocessen att presenteras. Vi kommer även att titta närmare på en del konkreta fall och dela med oss av goda råd. En representant från Migrationsverket kommer att finnas på plats.

Sveriges kristna råd står för inbjudan och programmet har planerats av Sveriges kristna råds migrations- och integrationsarbetsgrupp. Det utgår ingen deltagaravgift men var och en bekostar själv lunchen. Resa och boende ordnar och bekostar också var och en själv. Se bifogat schema med preliminärt program. Anmälan är bindande.

Anmälan sker via följande länk: https://anmalan.svenskakyrkan.se/GroupRegistrationForm.aspx?id=4910

För frågor och mer information vänligen kontakta:

Inga Johansson, Equmeniakyrkan och SKR:s arbetsgrupp, inga.johansson@equmeniakyrkan.se, 08-580 031 81 (allmänna frågor) eller Lena Blom, Uppsala stift, Svenska kyrkan, lena.blom3@svenskakyrkan.se, 018-680 754 (praktiska frågor).

Varmt välkomna!

Sveriges kristna råds migrations- och integrationsarbetsgrupp

UTBILDNINGSDAG – KONVERTITER I ASYLPROCESSEN

9.00                   Ankomst och fika