Vill du bli fadder?

Denna text publicerades första gången den 13 september, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Barn i Moldavien

Moldavien är Europas fattigaste land. Equmeniakyrkan Vårgårda stöder två dagcentra för barn i Moldavien, i Orhei och Branishti. Dagligen kommer ett 30-tal barn till vardera dagcenter. De får ett mål mat om dagen, kläder, läxhjälp och bibelundervisning. Framför allt får de känna sig älskade och upskattade.

Barnen kommer från hem där de vuxna antingen inte är närvarande eller har tappat tron på framtiden. Vi försöker ge barnen hopp om att deras liv kan bli bättre. De får utveckla intressen och kreativitet på olika sätt. Vi stöder också hemmen med matkorgar och annat livsnödvändigt. Hantverksprojekt försöker få de vuxna att förbättra barnens hemmiljö. Att se glada färger omkring betyder mer än man tror! En minibuss som vi bekostat gör att barnen kan få åka på utflykter, delta i sporttävlingar mm. Vår man på plats Fredrik Olsson ser till att fadderpengarna kommer rätt. Administration bekostas på annat sätt, varenda krona går fram!

Välkommen att stödja dagcentren med 100kr i månaden. Engångsbelopp är också välkomna! Anmäl intresse till Equmeniakyrkan, 0322-62 01 41, eller moldavienfadder@gmail.com.