Civilsamhället får allt större betydelse

Du kan lägga pengar i en pappersmugg, skriva på en lista och lova att ge ett bidrag eller ringa in pengar under en TV-gala. Men vad krävs för att utsatta människor ska få en förändring som håller på sikt?

Denna text publicerades första gången den 5 juli, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Fattigdomen ökar i Europa, och en följd av den ser vi allt oftare på gator i Sverige; människor som tigger och inte har någonstans att bo.

IMG_3230edited_460

– Det är ju så att de första som både ser det här, och har den bästa bilden av hur många hemlösa det finns är frivilligorganisationerna, sa Roger Mogert, oppositionsborgarråd i Stockholm (S) under seminariet ”Hästkött till hemlösa – men sen då?”.

Ann Paulsson från Hela Människan i Helsingborg berättade om ett samarbete mellan myndigheter och dem som frivilligorganisation. Och att de människor som söker sig till Hela Människan också vet skillnaden mellan rollerna.

– De vet att de inte behöver förställa sig, för de vet att vi inte är någon myndighet.

Peter Örn, som tidigare ledde Röda Korset men som nu är rådgivare/konsult, höll med om att oberoendet är viktigt, och att frivilligorganisationer, som kyrkan, har en viktig uppgift i påverkansarbete och att vara samhällskritiska.

IMG_3233edited_Peter_Örn

– Jag tror också att det är viktigt att ständigt tjata om vad vårt uppdrag är och hur vi kan formulera vår tro.

Behovet av frivilligorganisationernas insatser är tydligt, och det märks också att det blir alltmer viktigt. Magnus Helmner, från Ny Gemenskap, berättade om att politiker och tjänstemän oftare hör av sig för att få synpunkter i olika sociala frågor.

IMG_3235edited_Magnus_Helmner

– Det här är stora frågor, och det är inte alltid lätt att veta vad det är som ger bestående förändring och gör skillnad för människor. Men en sak är viktigt, och det är att alltid ha gästen i fokus. Så länge du tänker så, så blir det aldrig en allmosa eller välgörenhet på ett kränkande sätt.

– Att alltid se människan, så att de som sitter och tigger aldrig blir en tredje klassens medborgare. Vi behöver alltid se varandra i ögonen.

Men högre förväntningar på frivilligorganisationernas arbete, att man blir en allt viktigare aktör är också en balansgång.

– Det finns en risk att man tappar ansvaret och engagemanget som vi som medmänniskor ska ha, om man samtidigt ska bli alltmer professionell som organisation. Men jag tror att båda delarna behövs.

-Det är också viktigt att komma ihåg att civilsamhället inte är en sfär, det är en del av samhället, som kyrkan tillhör. Som också förändras.

Och förändringen har blivit tydlig den senaste tiden, menade Roger Mogert. Han tycker att det finns en tydligare antihumanism. Peter Örn höll med och sa att frivilligorganisationerna och kyrkorna, kommer att bli viktigare.

– Fattigdomen kommer att synas alltmer här i Sverige för att vi är en del av Europa och solidariteten kommer behövas. Därför blir betydelsen av civilsamhället större.

Seminariet modererades av David Berjlund.

Åsa Runström i Almedalen

Publicerade inlägg om Equmeniakyrkan i Almedalen »