Historia

För drygt 170 år sedan hände något som skakade Sverige i grunden, och som format det här landet kanske mer än något annat. Den 21 september 1848, en kall höstdag som idag, satt en dansk pastor och rodde ute på Kattegatt. Tanken var att han skulle seglat från Göteborg men det var stiltje så han fick ta till årorna.Det tog 17 timmar ner till Frillesås där en liten skara människor väntade på honom. Några västkustbor hade nämligen börjat läsa bibeln själva – trots att det var förbjudet – och insett att det inte behövdes präster eller katedraler för att tro på Gud. Svenska Kyrkan hade monopol på tro och tankar, och religionen var ett verktyg för att upprätthålla den tidens maktstrukturer.Därför var det med stor fara (och stora konsekvenser, skulle det visa sig) som det lilla gänget mötte upp den danska pastorn och lät sig döpas i havet utanför Vallersvik. Senare samma kväll bildades den första Baptistförsamlingen i en liten stuga i närheten som de fått låna av en killes brorsa.Varför ska du bry dig om det här? Jo, det var här den svenska demokratin föddes. De första baptisterna var också först i Sverige med något så radikalt som allmän rösträtt. Det var lika för alla. Om du var fattig, rik, man eller kvinna spelade ingen roll här. Alla hade lika stor del i gemenskapen.Det var naturligtvis en fruktansvärt farlig tanke för de kungar, präster och potentater som ville behålla sin makt. Därför blev också många av de första baptisterna i Sverige landsförvisade. De förvägrades att gifta sig. Deras barn blev tvångsdöpta. Men de vägrade ge sig. Kampen för religionsfrihet startade en kamp för den demokrati, jämlikhet och frihet som vi idag tar för självklar. Idag får vi inspireras av de som tog den kampen för tro, frihet och gemenskap. För nu finns det andra strukturer som vill tvinga oss att tro och tänka på särskilda sätt. Nationalism, kapitalism, rasism, individualism och mycket annat. Ni kanske tycker vi är onödigt krångliga ibland i kyrkan. Kan vi inte bara anpassa oss lite mer? Vara lite mindre udda? Mitt svar är nej. Vi måste predika tro, frihet och gemenskap oavsett hur världen ser ut runtomkring oss. Det är därför vi finns.

Älvdalens Baptistförsamling har funnits i Älvdalen sedan 1854 och är därmed en av Sveriges äldsta baptistförsamlingar med en obruten verksamhet och en stundtals dramatisk historia.

Dys Erik Ersson

Branden i Åsen 1928