barnorkester

Söndagsskolan/Himlaskoj

Himlaskoj under 2023

Det är 18 barn och 6 föräldrar, som vi tack vare Himlaskoj fått kontakt med. Vi har träffats 10 ggr under våren och tio ggr under hösten. Under tiden vi finns i källaren har en del föräldrar varit med på gudstjänsten i kyrksalen.

En söndag förmiddag på Himlaskoj kan se ut så här: Fika med föräldrarna 11.15 och från 11.45 går vi ner i källaren och pysslar, eller bakar, eller sjunger, eller dansar, eller grillar korv, eller spelar spel, eller gör äppelmust, eller gör egna ljus, eller tillverkar bihotell, eller gör marängsviss, eller kollar på film.

Vi pratar mycket om varför vi är i en kyrka, att det är viktigt att röra på sej för vår hälsa, varför vi ska vara rädda om våra bin, som pollinerar våra växter, så att vi människor kan skörda frukterna, varför vi firar påsk, att det är bra med äppelmust som man har gjort själv, att vi ska vara rättvisa och snälla mot varandra, att advent betyder väntan på att Jesus ska födas.

Varje samling avslutar vi med att tända ett ljus för någon eller något som vi tänker på och ber tillsammans en bön.

Som avslutning på hösten träffades vi i kyrksalen och firade 1:a Advent och sjöng tillsammans med kören ett par sånger, som vi hade övat. Och efteråt bjöds det på tårtbuffé.

Är någon mer intresserad av vad vi ha gjort så finns det mesta på Instagram: himlaskoj_ed

Emil, Nellie, Inez, Bernice

Himlaskoj HT 2021

Sommaren 2020 började vi planera för en barnverksamhet på söndagar för barn 4 – 7 år.

Vi skissade på att vi skulle starta kl 11.15 med fika, gärna tillsammans med barnens föräldrar och resten av deltagarna på kyrkans 11-kaffe för alla. Sedan fanns möjligheten för föräldrarna att delta i andakten/gudstjänsten under tiden, som barnen var nere i källarvåningen, eller vara tillsammans med oss. Alternativt komma tillbaks för att hämta barnen senare.

Vi startade 3/10 och träffades 9 söndagar t o m 21/11. Under den tiden har 12 barn deltagit.

Vi har berättat berättelser ur Bibeln, sjungit och dansat, lekt och pysslat.

Emil, Nellie och Inez.

Vi kommer att starta upp under februari då kan du se på vår hemsida när vi har HIMLASKOJ.

Välkomna!