Flykten från Damaskus – rollspel om Apostlagärningarna

Publicerat 

Ett äventyr till bordsrollspelet Hjältar & Legender

– Där du är hjälten!

I höst kommer det spännande äventyret Flykten från Damaskus: Ett rollspel om Apostlagärningarna till Hjältar & Legender – Rollspel på bibelns tid.

– Fly! Hitta vägens folk och berätta att vi är fängslade!

Ni är äventyrare och ni lever i en tid när romarna styr över länderna runt Medelhavet. Ni tillhör vägens folk och ni har många fiender.

Ni har precis färdats den farliga vägen mellan Jerusalem och Damaskus. Det är en resa fylld av faror. Längs vägen finns stråtrövare, bergslejon, schakaler och giftiga ormar. Ni är på hemligt uppdrag för att hjälpa era utsatta vänner i Damaskus. Uppdraget börjar med att ni ska hitta er kontaktman, en sadelmakare vid namn Ruben. Det här är början på ert stora äventyr!

Från äventyrets inledning

”Ni sitter just nu på värdshuset Lerkruset. Värdshuset är trevligt med träbord, träbänkar och oljelampor på väggarna. Ni kom hit till Damaskus för att avlämna tre hästar till en känd sadelmakare. Nu är uppdraget slutfört. Sadelmakare Ruben blev jätteglad. Han och hans dotter Myrra har bjudit er hit till värdshuset på en god middag och något gott att dricka.

Ruben ger er varsitt halsband. ”Vi tillhör ju alla Vägens folk. Här i Damaskus brukar vi bära de här halsbanden, en snidad träfisk i en läderrem. Fisken är det hemliga kännetecknet för Vägens folk och som ni kan visa upp om ni behöver hjälp. Vi som bär det här, ställer upp och hjälper varann”.

Ruben är trevlig och Myrra är rolig. Myrra kan en massa spännande historier och hon kan prata med hästar. Hästarna hos Ruben är hennes bästa vänner. Ni äter av den goda maten och skrattar och pratar och har trevligt tillsammans. Plötsligt blir ni avbrutna av en barsk stämma: ”Sadelmakare, du och din dotter är vänner med Paulus. Res er upp och kom med frivilligt. Ni ska förhöras”.

Ni ser upp. Runt ert bord står tre hotfulla figurer i långa kåpor, de har dolkar och klubbor i händerna. Ruben kastar en varnande blick åt ert håll. Han och Myrra reser sig upp. Mannen med den barska stämman beordrar sina vänner att fängsla er också. ”Nej”, ropar Myrra när de för ut henne och Ruben ur värdshuset. ”Fly! Hitta vägens folk och berätta att vi är fängslade”, ropar Ruben innan han är borta. Ni undviker kvickt de beväpnade männen men ser att flera av dem har spärrat av alla flyktvägar. Ni inser att den enda möjligheten är att springa uppför trappan till övervåningen”.

Vad är bordsrollspel?

Att spela rollspel är som att läsa en bok eller titta på en film. Du sitter tillsammans med dina kompisar runt ett bord och du har din rollperson framför dig. Rollpersonen är en påhittad hjälte som du spelar i spelet. Du och dina kompisar har också pennor, suddgummin och tärningar med er vid bordet. Ni har med er en spelledare som har läst igenom hela äventyret. Spelledaren för berättelsen framåt. Han eller hon beskriver platser och händelser och vad alla personer i spelet gör, utom era rollpersoner. Rollpersonerna bestämmer ni själva över. Tillsammans upplever ni ett spännande bibeläventyr.

Till Dig som är ledare

Huvudpersonerna i det här äventyret är ett gäng barn och ungdomar som har kommit till Damaskus för att lämna över tre hästar till sadelmakaren Ruben. Ruben känner Paulus. Paulus är en tältmakare, apostel och en stor kändis. Rollpersonerna är duktiga på olika saker och får chans att använda sina förmågor för att hjälpa till när alla hamnar i stor fara.

Paulus som tidigare hette Saul reste med några vänner till Damaskus för att fängsla de som följde Jesus och som kallade sig för Vägens folk. Under resan är Paulus med om en omvälvande upplevelse som gör att han byter sida och själv blir en av Vägens folk. Paulus lär ut många nya saker och får snabbt fiender och han blir tvungen att fly från staden, nu är han den som blir jagad.

Äventyret är skrivet för att passa barn och ungdomar från 8 år och uppåt.

Hur leder man ett rollspel?

I bordsrollspel får deltagaren uppleva en berättelse (kallas i rollspels-sammanhang för Äventyr), leva sig in i en annan värld och för en stund bli en annan person. Med hjälp av tärningar, papper och pennor skapar deltagarna, som kallas för spelarna, varsin rollperson. Rollpersonerna kan liknas vid huvudpersonerna i en bok eller en film. Deltagarna sitter tillsammans kring ett bord och till hands finns rollformulären med information om rollpersonerna, papper, pennor och tärningar. En av spelarna är spelledare och det är du. Som spelledare för du handlingen framåt, beskriver platser och händelser och alla personer i spelet utom spelarnas rollpersoner. Spelarna berättar i sin tur löpande vad deras rollpersoner gör i spelet. Tillsammans upplever ni ett spännande bibeläventyr. Med hjälp av handouts med tecknade bilder och beskrivande text beskrivs olika platser i spelet. I äventyret Flykten från Damaskus kan spelarna handla saker i en handelsbod, leta efter olika föremål i ett vakttorn samt välja djur som följeslagare.

Så här beskriver barn och tonåringar vad rollspel är:

”Bordsrollspel är som världens bästa dataspel fast utan dator.”

”Det finns inga begränsningar i spelet. Man kan spela var som helst och i vilken värld som helst.”

”Man kan spela tillsammans med kompisar.”

”Rollspel är som ett episkt yatzy med variationer. Det enda man behöver är tärningar, papper och penna.”

Efter sommaren kan du här ladda ner Äventyret, handouts, rollpersoner och en komprimerad utgåva av reglerna till Hjältar & Legender. Mer information kommer senare.

Hjältar & Legender och Flykten från Damaskus är ett bordsrollspel och ett äventyr av Andreas & Maria Rönnedal