Högbergskyrkans församling, Ludvika

I Ludvika, i södra Dalarna, finns en av Equmeniakyrkans församlingar. Det är Högbergskyrkans församling som funnits sedan 1995 då missionsförsamlingen och baptistförsamlingen bildade gemensam församling. En bit över 100 medlemmar och ungefär lika många ytterligare som deltar i olika samlingar i kyrkan.

Denna text publicerades första gången den 2 april, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

IMAG2861

Högbergskyrkans församling i Ludvika bildades 1995. De var baptistförsamlingen och missionsförsamlingen som beslutade att bilda en ny gemensam församling.

IMAG2868

Församlingen har 116 medlemmar samt ca 100 betjänade. Just nu så befinner man sig i en rekryteringsprocess med förhoppningen om att snart kunna anställa en ny pastor. Barbro Rydhamn (nummer fyra från vänster) arbetar som församlingsassistent och är f n ensam anställd i församlingen. Emma Rindeskog (längst till höger) är ordförande i församlingen. Övriga på bilden är representanter från styrelse, församlingsråd och ungdomsråd.

IMAG2878

Församlingen präglas av ett gott sång- och musikliv vilket märks, inte minst, i gudstjänsterna. Bl a finns tre sånggrupper i församlingen varav en är barnkör. Ungefär tre gånger per termin firas tillsammansgudstjänster som riktar sig till alla åldrar.

De verksamheter som finns i församlingen är bl a en scoutgrupp, med ca 20-25 scouter, samt en tonårsgrupp med ca tio tonåringar. RPG-gruppen, som har en stark förankring i församlingen, möts emellanåt till träff Ljuspunkten. På måndagar möts några kvinnor till måndagsträffen. Trevlig gemenskap samt någon form av verksamhet som syftar till välgörenhet präglar de träffarna. Även en läsargrupp finns i församlingen där syftet är att studera och fördjupa sig i bibeltexter eller annan andlig litteratur. Man arrangerar också sinnesrogudstjänster med viss regelbundenhet samt ”Öppen kyrka”. ”Öppen kyrka” är ett komplement till RIA-verksamheten och erbjuder sopplunch och gemenskap. Tidigare har församlingen också genomfört alphagrupper.

IMAG2865

I församlingen funderar man också mycket kring framtiden. Rekryteringsprocessen är, som nämnts, en fråga men också tankar kring församlingens förnyelse, utveckling och växt. Bilden är tagen från ett samtal omkring församlingsutveckling.

Besök gärna församlingens hemsida på: www.hogbergskyrkan.se