Hur ser din längtan ut?

Det är en fråga som vi levt och brottats med ett bra tag.
Vad vill jag egentligen? Är jag på rätt plats? Gör jag det jag vill och har längtat efter? Eller är min längtan något mycket mer och djupare än så… Är min ursprungliga längtans riktning mot Gud som fanns före allt?

Det här kan man fundera länge på och vi tänker att vi kanske skulle våga prata mer med varandra om vår längtan. Våga sätta ord på våra tankar.
Våra ”längtor” kan säkert se väldigt olika ut, det kan gälla det personliga, framtiden men kanske en del handlar om vår tro, kyrkan och församlingen.
Vi vill gärna uppmuntra till dessa samtal. I församlingen har Lisen Kihl och Gudrun Ogstedt fått uppdraget att tänka mer runt detta, men framför allt dela samtalet. Vi, Lisen och Gudrun vill uppmuntra till att fundera runt sin längtan och vi vill finnas till om någon vill göra detta tillsammans med oss. Kanske ringer vi, kanske tar vi ett litet prat vid kyrkkaffet. Krångligare än så vill vi inte göra det.

Arbetsnamnet är ”Längtan och uppdrag” och vi tror att starten är att fundera runt sin längtan och att grunden ligger i vem vi är, men att ändå vara lyhörd för längtan att hitta något som känns gott att göra, en plats eller ett uppdrag. En balans mellan vara och göra. Vi är ju en församling bestående av människor med många gåvor och talanger som alla behövs. Ibland känns det helt rätt, det man står i, ibland kanske det är dags för ett byte eller en paus.
Men vi tror det hänger ihop. Hittar vi vår ursprungliga längtan så tror vi att man vill vara med och göra skillnad.

Ta gärna kontakt med Lisen eller Gudrun så funderar vi tillsammans.

Vi vill också här skicka med en länk till en predikan av Tomas Sjödin som just har titeln ”Att hitta sin plats.” Titta gärna och låt dig inspireras.

Skickar också med predikan som Ammi Floberg höll den 12 juli på ApostlDgen med temat Sänd mig.

Lisen Kihl & Gudrun Ogstedt