Lagkrav om laddningspunkter

Från och med 1 januari 2025 gäller att kyrkor med över 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddningspunkt för elbilar. Detta laddningskrav är formulerat i plan- och byggregler och gäller oavsett om laddpunkten är för personal eller besökare.

Enkla lösningar uppfyller kravet
En enkel laddbox, liknande den många har hemma i garaget, räcker för att uppfylla lagen. Den behöver inte vara tillgänglig för allmänheten, utan kan till exempel enbart användas av kyrkans personal.

Kostnader
En grundläggande laddbox kan kosta mellan 4 000–15 000 kronor, beroende på placering och installation. Om grävarbete krävs för att leda elektricitet till en avlägsen plats kan kostnaden öka.

Politisk osäkerhet och möjliga undantag
Det pågår diskussioner och politiska initiativ, särskilt från Kristdemokraterna, om att undanta ideella föreningar och kyrkor från kravet på laddboxar. Men tills dessa undantag är klargjorda gäller nuvarande regler, och kyrkor måste installera laddningspunkter innan årsskiftet.

Bidrag
Kyrkor kan ansöka om bidrag från Naturvårdsverket på upp till 50 % av installationskostnaden, dock maximalt 15 000 kronor. Viktigt är att ansöka innan årsskiftet, eftersom bidrag inte kan ges för krav som införts efter lagens ikraftträdande.

Equmeniakyrkans rekommendation:

1. Följ den politiska utvecklingen: Håll er uppdaterade om möjliga politiska beslut kring undantag för kyrkor och ideella föreningar. Även om kravet gäller nu, kan undantag införas senare, vilket kan påverka framtida investeringar.
  2. Installera en enkel laddbox: För att uppfylla lagkravet rekommenderas kyrkor att installera en billig och enkel laddbox, gärna på en plats som är tillgänglig för personalen. Detta uppfyller minimikraven utan onödiga extrakostnader.
  3. Håll laddboxen för intern användning: Laddpunkten behöver inte vara öppen för allmänheten, vilket minskar risken för missbruk och höga elkostnader. En låg effekt på laddaren rekommenderas för att hålla kostnaderna nere.
  4. Sök bidrag innan årsskiftet: Kyrkor bör omedelbart ansöka om bidrag via Naturvårdsverket för att täcka en del av installationskostnaden. Detta är särskilt viktigt då bidraget inte kommer att vara tillgängligt efter lagens ikraftträdande.

OBS! (uppd. 3/10)
Just nu finns en promemoria som har tagits fram inom Regeringskansliet och innehåller förslag om att införa ett undantag för ideella organisationer från kravet i plan- och byggförordningen att från och med den 1 januari 2025 tillhandahålla laddningspunkter.