Equmeniakyrkan Bergum söker pastor och församlingsföreståndare 40%

Sitta nersjunken i en soffa och dela livet med ett gäng tonåringar ena dagen, stå på estraden och dela Guds ord den andra, hålla andakt på äldreboende en tredje, för att någon vecka senare hamna på ett härligt scoutläger. Equmeniakyrkan Bergum söker ny pastor och föreståndare – är det du?

Församlingen- vilka är vi?

Vi är en till storleken ganska liten församling med cirka 40 medlemmar, i åldrarna 3 till 100 år, men med stort engagemang och kärlek för vår bygd och Jesus. Det reflekteras även i vår verksamhet, mycket fokus ligger på barn- och ungdomsverksamhet med ett stort scoutarbete och tonårsträffar varje vecka, och ibland även söndagsskola. Dessutom hålls andakter på det lokala äldreboendet varannan vecka, alternerande med Svenska Kyrkan i Bergum. Vår kyrka är belägen mitt i Olofstorp, som ligger på nordöstra Göteborgs vackra landsbygd. Under 2023 har vi firat 140 respektive 100 års jubileum som församling och ungdomsförening, talande för den kontinuitet som vi står för. Samtidigt är vi ett sammanhang i ständig förändring och med en vilja att fortsätta utvecklas. Församlingen har nyligen deltagit i framtidsdialoger där vi tillsammans granskat, diskuterat och bett över vad nästa steg är för vår församling. Där landade vi bland annat i att ha ett fokus på våra lokaler som vi under det senaste året har renoverat, till stor del tillsammans och med interna förmågor. Det kommer snart finnas en helt nyrenoverad lägenhet i kyrkan som kommer erbjudas till uthyrning.

Vi söker:

Vi söker dig, pastor och församlingsföreståndare, som tillsammans med oss vill vara med och utveckla vår församling. Tjänsten är på 40%.

Du skall vilja vara en viktig del i vårt ungdomsarbete, planeringsarbetet av våra gudstjänster och förkunnelsen av Guds ord på våra samlingar.

Vi ser gärna att du vill jobba med utåtriktat arbete i bygden och med framtidsfrågor.

I möten med människor är du lyhörd och har en god samarbetsförmåga.

Som sökande har du en pastorsutbildning inom Equmeniakyrkan eller motsvarande.

Kombinerad tjänst?

Vi har god erfarenhet av att ”dela pastor” med annan församling eller genom att pastorn har ett annat arbete. Samtal förs med grannförsamlingarna i Bergum, Sjövik och Älvängen som alla söker medarbetare kring att skapa något nytt tillsammans i en växtpool med möjlighet för de anställda att få ingå i en arbetsgemenskap och i ett arbetslag.

Församlingarna ligger alla med bekvämt avstånd från varandra som möjliggör kombinerade tjänster för den som önskar. Vi söker pastor var för sig men samordning och samarbete mellan medarbetare i församlingarna kommer att uppmuntras.

Välkommen med din ansökan, vi ser fram emot att se vad Gud har i beredskap för oss. Skicka in din ansökan till mail: matspersson6@gmail.com,

Vid frågor kontakta Mats Persson 0739-02 12 55

Rekryteringen sker löpande.

Bergum söker pastor på 40%, för mer information
besök Equmeniakyrkan Bergum hemsida

Guntorp söker pastor/diakon på 30%, för mer information
besök Equmeniakyrkan Guntorp hemsida.

Sjövik söker pastor/diakon på 50%, för mer information
besök Equmeniakyrkan Sjövik hemsida.

Älvängen söker pastor på 50%, för mer information
besök Equmeniakyrkan Älvängen hemsida.

Väst
Församlingsföreståndare, Pastor