Handläggare för socialrättsliga frågor

Vi söker dig som utifrån ett rättighetsperspektiv vill arbeta för och med människor i utsatta livssituationer. Gemensamt för de människor vi möter är svårigheter kring ekonomi och bostad. De flesta av våra besökare kommer från socioekonomiskt utsatta områden och har bakgrund av att vara ny i Sverige. Vi prioriterar särskilt barnfamiljer i utsatthet. Din främsta uppgift kommer vara att ge råd, stöd och praktisk hjälp till enskilda i frågor kring sociala och ekonomiska rättigheter. Arbetet innebär att informera om regler, process och praxis, vara ett stöd vid myndighetskontakter samt vid behov representera enskilda gentemot socialtjänst och andra myndigheter. Att lyssna och ge psykosocialt stöd är genomgående inslag i arbetet.

Du förväntas delta i verksamhetens utvecklingsarbete som bland annat innebär ett utökat samarbete med våra medlemsförsamlingar. Sociala Missionen befinner sig i en spännande utvecklingsfas där du kommer att ha stora möjligheter att påverka utformningen av nya arbetssätt och metoder. Då du kommer att jobba i en liten personalgrupp är det viktigt att du tycker om att jobba i team där alla hjälps åt med stort och smått. Vi erbjuder dig ett utmanande och givande arbete med stor möjlighet att göra skillnad.

Vi söker dig som

• Har relevant akademisk examen (socionom, jurist, diakon, statsvetare el dyl.) samt relevant arbetslivserfarenhet.

• Har goda kunskaper om sociala och ekonomiska rättigheter samt erfarenhet av att använda lagstiftning i det praktiska arbetet.

• Har goda kunskaper om myndigheter och frivilliga aktörer inom det sociala området.

• Har utmärkt kommunikationsförmåga i tal och skrift.

• Har erfarenhet av att möta och stödja människor i utsatta livssituationer.

• Har en vilja att göra skillnad och delar Sociala Missionens värdegrund.

Det är meriterande om du

• Har erfarenhet av att arbeta med frågor kring inkludering eller etablering av nyanlända.

• Har erfarenhet av arbete eller ideellt engagemang i civilsamhället

• Har erfarenhet av att genomföra presentationer och informera olika typer av grupper

• Har erfarenhet av det sociala och diakonala arbete som bedrivs av kyrkor.

• Har språk- och kulturkompetens utöver den svenska.

• Har erfarenhet av att ge stöd genom psykosociala samtal.

Personliga egenskaper

Viktiga egenskaper för tjänsten är god empatisk förmåga, engagemang och initiativförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi välkomnar särskilt sökande som kompletterar arbetsplatsen avseende jämställdhet och etnisk mångfald.

Sociala Missionen

Sociala Missionen är en allmännyttig ideell förening som arbetar med social och diakonal verksamhet till stöd för människor i utsatta livssituationer. Vi arbetar rättighetsbaserat och erbjuder kostnadsfri rådgivning inom det socialrättsliga området och flyktingområdet. Vårt arbete sker utifrån en kristen och humanistisk grundsyn som tar sin utgångspunkt i allas lika värde samt ett antidiskriminerande perspektiv med inriktning på mänskliga rättigheter och demokrati. Organisationens medlemmar är församlingar och föreningar inom Equmeniakyrkan region Stockholm.

Om tjänsten

Arbetstid/varaktighet

Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Individuell lönesättning. Kollektivavtal finns.

Kontaktpersoner
Elaine Lindblom, verksamhetschef, 08-556 023 10, 072-909 41 94
Erika Ershammar, verksamhetsutvecklare, 08-556 023 01

Ansökan
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev. Skicka din ansökan till elaine.l@socialamissionen.se senast 2021-12-10

Arbetsgivare
Sociala Missionen
Högbergsgatan 31 A 116 20 Stockholm
Tel: 08-556 023 00

Sista ansökningsdatum
2021-12-10
Region
Stockholm
Kategori
Handläggare
Anställningstyp
Tillsvidareanställning
Placering
Stockholm

Har du frågor?

Vänligen kontakta:

Erika Ershammar

verksamhetsutvecklare

08-556 023 01