Pastor/diakon på heltid till Equmeniakyrkorna i Katrineholm och Malmköping

Equmeniakyrkorna i Katrineholm och Malmköping söker tillsammans ny pastor/diakon för anställning på heltid. Vi har tidigare arbetat så och det har fungerat mycket bra.

Equmeniakyrkan i Katrineholm (Mariakyrkan) har 134 medlemmar i olika åldrar. I centrum för verksamheten står söndagens gudstjänst, som man firar varje vecka. Utöver det finns också trivselträffar, språkcafé, ungdomssamlingar och bibelstudier. Bland medlemmarna finns flera personer som gärna biträder med gudstjänstlivet, samt en grupp som har arabiska som modersmål. Kyrkan upplåts vidare till den eritreanska församlingen i staden för gudstjänster i deras regi.

Mariakyrkan ligger mitt i staden, som har 24 000 invånare. Kyrkan är en populär mötesplats för olika föreningar, liksom för sammankomster vid särskilda evenemang. Det ekumeniska samarbetet mellan olika församlingar i staden (Svenska kyrkan, Pingstförsamlingen, Evangeliska frikyrkan) fungerar bra.

Malmköping har drygt 2000 invånare. Här finns ett rikt föreningsliv och under sommaren rör sig många turister i köpingen. Kyrkan har ett centralt läge intill busstationen.

Equmeniakyrkan Malmköping har 27 medlemmar i varierande åldrar. Gudstjänst firas ungefär två gånger i månaden. Tillsammans med Folkkyrkan (en pingstförsamling) har församlingen en Equmeniascoutkår med drygt 30 scouter.  Det finns för närvarande en samtalsgrupp som träffas på dagtid men det finns behov av ytterligare grupper där människor kan mötas. Seniorföreningarna PRO och SPF hyr lokaler i Equmeniakyrkan, vilket bidrar till liv och rörelse, samt att nya kontakter knyts.

Vi söker en pastor/diakon som är intresserad av att arbeta både med de äldre och med ungdomarna i våra båda kyrkor. Erfarenhet och intresse för scouting – aktiviteter, hajker mm – värdesätts, liksom av arbete med människor från olika kulturer. Mariakyrkan är tänkt stå som arbetsgivare på heltid, men där ca 40 % av arbetstiden hyrs ut till Equmeniakyrkan i Malmköping. Detta enligt samma modell som vi tillämpat tidigare. Båda orterna ligger mitt i det vackra Sörmland. Här finns många fina boendemiljöer till rimliga priser. Mellan kyrkorna i Katrineholm och Malmköping är det 4 mil. Kommunikationerna är bra och man når Stockholm på drygt en timme.

Vi söker dig som är van att arbeta självständigt, gärna prövar nya idéer och tar egna initiativ. Erfarenhet från varierande uppgifter i en församling är en merit.

Välkommen med din ansökan. Vi, och ett spännande arbete, väntar på dig!

Hör av dig till våra ordföranden så kan vi samtala vidare

Kristina Färdeman                                    Britt-Marie Andersson

Mariakyrkan i Katrineholm                      Equmeniakyrkan i Malmköping

Tel 0703-16 95 64                                     Tel 0768-49 10 00 fardemank@gmail.co  bm.andersson2@gmail.com