Skogsängskyrkan Rönninge söker pastor och församlingsföreståndare på 50%

Skogsängskyrkan byggdes 1978 och ligger centralt i ett småhusområde i Salems kommun. Salem är en växande kommun ca 3 mil söder om Stockholm med 17 000 invånare. Kommunen består till stor del av familjer och det finns många barn och ungdomar. Det finns goda förbindelser med Stockholm och angränsande kommuner genom pendeltåg och bussar. Pendeltågsstationen ligger inom kort promenadavstånd till Skogsängskyrkan.

Församlingen tillhör Equmeniakyrkan och är en mindre församling med ca 60 medlemmar. Våra medlemmar värnar om församlingslivet och gemenskapen. Vi har ungdomsarbete genom Equmenia med framförallt scouter.

Nu söker vi dig som är teologiskt kunnig och en god förkunnare som kan utveckla och fördjupa vårt inre församlings- och böneliv. Du har en god social kompetens och kan möta människor i olika åldrar och livssituationer. Församlingen står inför ett vägskäl där vi ser ett behov av tillväxt och evangelisation.

Arbetet kommer att vara omväxlande och arbetstiderna skiftar beroende på uppdrag och överenskommelse med styrelsen. Du behöver kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ, samtidigt ska du vara lyhörd för församlingens behov och kunna arbeta tillsammans med församlingens styrelse och diakon (anställd på 25 %).

Kvalifikationer

Pastorsutbildning eller annan utbildning som vi bedömer vara likvärdig.

Gärna erfarenhet av att ha arbetat i församling.

Gärna erfarenhet av att jobba med barn och ungdomar.

Tillträde: våren 2024 enligt överenskommelse.

Lön: Efter överenskommelse och enligt gällande avtal.

Omfattning: Tjänsten är på 50 % men en högre omfattning kan diskuteras.

Ansökan med CV och personligt brev samt eventuella frågor om anställning och lön

skickas till Equmeniakyrkan Rönninges ordförande Hanna Daub via email

ordforande@skogsangskyrkan.nu