Libanon ber om vår förbön

I en hälsning från de kristna i Libanon så ber de om vår förbön för det osäkra läget som landet har kastats in i sedan den oväntade annonseringen av premiärministerns avgång under Allhelgona-helgen.

Denna text publicerades första gången den 13 november, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Just nu vet ingen riktigt vad som väntar men kyrkan ber om förbön för alla ”regionala  och globala krafter” som tidigare försökt, och kanske nu försöker igen, att dra in Libanon i en större konflikt.

I hälsningen citeras 1 Tim 2:1-4:

Först och främst uppmanar jag till bön och åkallan, till förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla som har makt, så att vi kan leva ett lugnt och stilla liv, på allt sätt fromt och värdigt. Att be så är riktigt och behagar Gud, vår frälsare, som vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen.”

Libanon har en viktig och strategisk roll att spela i regionen. Landet är porten in till Mellanöstern och kyrkan har sedan sin begynnelse spelat en ovärderlig roll både i Libanon och i den vidare regionen. Vi kan se hur det burit frukt i det diakonala och sociala arbete som kyrkan leder idag bland familjer och individer som drabbats så hårt av kriget i Syrien och Irak.

”Vi vill verkligen inte ha ännu ett krig i regionen. Vi orkar inte bära mer smärta och lidande i vårt land. Idag är en av tre människor i Libanon en flykting. Var med oss och be för vårt land och för att vår premiärminister Saad Hariri ska kunna återvända i trygghet. med sin familj. Be om Guds ledning, styrka och vishet för den libanesiste presidenten Michel Aoun när han arbetar för att värna Libanons självständighet och stabilitet. Be för ledarna för de olika religiösa politiska partierna och grupperingarna i Libanon och för andra ledare också, så att de kan visa lugn och ha Libanons bästa för ögonen. Be om Guds beskydd mot alla planer på att orsaka kaos och osäkerhet i Libanon igen.

Be också för hela vår region och även för ledarskapet i Saudi-Arabien där det bor och arbetar mer än 350 000 libaneser idag.”