Eftertanken

Denna text publicerades första gången den 20 september 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Välkommen till Eftertanken 1 oktober kl. 19.00 i Rodenkyrkan:

”Främlingen som bor ibland er – Hur ser vi på varandra som muslimer och kristna?”

Vi möter varandra över religiösa och kulturella gränser på ett sätt som tidigare generationer inte har gjort. Vi gör det när vi reser – och vi gör det här hemma i Sverige och Norrtälje som har berikats av invandrare och flyktingar från olika länder och kulturer.

Många nya norrtäljebor idag är muslimer från olika delar av världen, medan de flesta av oss har växt upp i en kultur som präglats av kristendomen. Vi ser varandra vid busstationen och på gatorna, i butikerna, i skolor och på arbetsplatser – och där vi bor! Men hur ofta lär vi egentligen känna varandra? Och hur upplever en muslim det att leva i Sverige?

Sådana frågor tar vi upp i Eftertanken den 1 oktober tillsammans med Sune Fahlgren, teolog och författare, som också varit direktor för Studieförbundet Bildas studiecenter i Jerusalem, en plats där religionerna möts.

Sune kommer att dela erfarenheter av att leva med muslimer: vänskap, matkulturer, kläder, vett och etikett, religiösa seder och högtider, likheter och skillnader. Sen får vi tillfälle att fika tillsammans, samtala och ställa frågor.

Under kvällen presenteras också Rodenkyrkans nye pastor George Youssef, som installeras som församlingsföreståndare söndagen den 6 oktober. George har växt upp som kristen i Egypten som har en muslimsk majoritetskultur.

Vi hoppas den här kvällen ska bidra till större förståelse mellan kristna och muslimer i Norrtälje – och stimulera oss alla att bli mer nyfikna på varandra och bygga fler relationer!