Nyfiken på smågrupp

Denna text publicerades första gången den 16 mars, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

”Där två eller tre är samlade i mitt namn finns jag mitt ibland dem.” Så säger Jesus i Matteusevangliet 18:20.

I Rosengårdskyrkan håller vi nu på att skapa en struktur för smågrupper (kan också kallas exempelvis bönegrupp eller hemgrupp). För närvarande är 2-3 grupper på väg att startas. Men vi vill gärna att det blir fler. Vi tror att smågrupper tillsammans med den större gudstjänstfirande gemenskapen är ryggraden i församlingen och det som gör att vi som kristna kan växa i vår tro, i vårt lärjungaskap och i vår gemenskap.

Varför vara med i en smågrupp?

Att samlas i en smågrupp för att samtala, dela gemenskap, äta och att be tillsammans är något som vi tänker är bra för att växa i sin tro och som människa.
I den lilla gruppen finns möjlighet att mötas på ett annat sätt än vi gör i gudstjänsten eller i andra större samlingar.
I den lilla gruppen har vi möjlighet att komma nära varandra på ett djupare sätt, den kan vara lättare att prata om livet – både det som är glädjeämnen och det som är svårt.
I den lilla gruppen kan vi lära känna varandra, vi kan lyssna in varandras längtan, drömmar och varandras sår.
I den lilla gruppen kan vi uppmuntra varandra, stötta varandra och utmana varandra.
I den lilla gruppen har vi möjlighet att dela tankar och funderingar kring livet och tron med varandra.

Du som är nyfiken på detta med smågrupper är varmt välkommen att kontakta vår pastor Sara sara.sjolander@rosengardskyrkan.se så kan hon berätta mer och hjälpa dig att finna en grupp! Och du, om det var längesedan du kom till kyrkan eller om du inte är medlem i vår församling är du extra välkommen att ta kontakt! Om du längtar efter att finnas med i en kristen gemenskap är en smågrupp en bra väg att gå.