Konstutställning – Presenningsikoner

Mats Hermansson med en av sina ikoner

5/10 – 7/11 har vi konstutställning i Skårekyrkan med ”presenningsikoner” av Mats Hermansson.

Kyrkan är öppen tis och ons 10.00 – 12.00 och 18.00 – 19.30 samt sön i samband med gudstjänst, ca 10.00 – 13.00.

Varmt välkommen!

Konstsamkväm/finnisage kl. 18.00 söndagen 7/11 tillsammans med Mats själv!

Mats berättar om sin konst

Inte ikoner

Jag målar inte ikoner. Jag är på tok för otrogen och experimentell i mitt målande för att platsa i ikonmålarnas skara. Däremot är jag sedan ungdomen fascinerad av ikonmåleriet. Den östliga kyrkans rika bildspråk är inspirerande att ta spjärn emot.  Jag tar till mig en del av det klassiska ikonmåleriets lagbundenhet men bearbetar det genom att bryta upp, utelämna, möblera om. Jag lånar lite här och där, vrider till det, lyfter fram detaljer och strävar mot det enkla.

Återbruksbilder

Mina bilder är en återbruksdemonstration. De är målade på gamla presenningar som jag tiggt till mej från regementen, bönder och åkerier. De är lagade och lappade – ett fint hantverk. De är slitna och härjade – men ändå så vackra. Eller kanske just för att de har en historia så är de vackra. Som människor. Jag vill visa att det som tidigare ansetts förbrukat är vackert och användbart – och så verka för skapelsens överlevnad. Återbruk är en from gest.

Ovanliga bilder

En ikon på Greta Thunberg, eller på den Svenska tanten och Pride-Jesus med regnbåge på bröstet. Bilder med urgammal inspiration – men högaktuella i vår tid.

Egentligen är jag präst

Att måla är rekreation för mig. Till professionen är jag präst. I mitt jobb har det varit mycket papper som ska skrivas och läsas, möten och sammanträden.  Då är det skönt att få sjunka in i denna bildvärld. Just nu målar jag dessa bilder på deltid och är präst i Alfta Ovanåkers församling i Hälsingland.

Jag har målat presenningsikoner i 25 år. Jag tror på bildens möjlighet att kommunicera kyrkans budskap som ju egentligen är outsägligt. Bilden behövs vid sidan av orden.

Kontakt: mejl, mats.hermansson@svenskakyrkan.se, eller på mobil, 0703-413910. www.presenningsikon.se.