Påsk i Skårekyrkan

Påsken och stilla veckan inleds på palmsöndagen, i år 10 april, då Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. Han hyllas som kung, men folket ropar också hosianna, hjälp, förbarma dig över oss!

Bara några dagar senare, på torsdagen, äter Jesus sista måltiden med sina lärjungar. Där tar han avsked från dem, men påminner också om vad profeterna sagt, att han ska uppstå igen. Sedan går lärjungarna med Jesus till en trädgård där Jesus i ångest över att han ska dö ber att låta honom slippa detta, om det är möjligt. Men han fängslas. Detta är skärtorsdagens händelser.

Dagen där på, långfredagen, döms Jesus till döden och spikas upp på ett kors dör att dö. Liket läggs sedan i en grav.

påskdagens morgon, söndagsmorgonen, upptäcker några av Jesus kvinnliga lärjungar att graven är tom och det visar sig att Jesus har uppstått! Ett under har hänt och detta sanna rykte börjar sprida sig.

Välkommen att delta i påskens drama i Skårekyrkan! Nedan ser du de samlingar vi har i stilla veckan:

Det finns för närvarande inga kommande händelser i kalendern.

Påskliljor