OM SKÅREKYRKAN

Välkommen till Skårekyrkan!

Vi vill vara en kyrka för hela livet. Där mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och hela världen.

Skårekyrkan ligger i centrala Skåre, ca en mil norr om Karlstad och vill vara en kyrka för människor i alla åldrar och livssituationer, genom hela livet. Vi är en församling som är en del av Equmeniakyrkan och en förening (Equmenia Skårekyrkan) som är en del av Equmenia.

Församling består av cirka 300 medlemmar. Församlingens uppdrag är att leva mitt i världen och där vill vi tillsammans berätta om den kristna tron för människor och leva som medmänniskor mitt i vår vardag. Vår kyrka bygger på många människors vilja att vara med. Annars skulle ingenting fungera. Här är det ideella krafter som är ledare i barn- och ungdomsverksamheten, som leder gudstjänster eller som målar om kyrkan när så behövs. Vill du bli medlem är du varmt välkommen att prata med någon av våra anställda om detta. Här ser du vad som är på gång i Skårekyrkan närmaste tiden.

Vår församling

Nattvardsservisen

Skårekyrkan vill vara en kyrka för alla människor. I kyrkans gemenskap får vi söka Gud tillsammans och stödja varandra genom livets glädje och sorg. All vår verksamhet är öppen för alla människor och alla som vill tro är också välkomna att vara medlemmar i Skårekyrkan. Vi tror att alla människor har en erfarenhet av Gud att dela med sig av till andra. Barnen har en särskild plats i vår kyrka. Vi tror att barnen på ett äkta sätt kan ställa frågor och säga något viktigt om vad det innebär att vara Guds barn. Vi tror att tonåringars tro, värderingar och frågeställningar är särskilt viktiga att lyssna till och ha som grund för kyrkans framtid.

Till vårt 150-årsjubileum skrevs en sång om hur vi önskar att vår tro ska bli synlig i vår församling:

Med goa ögon ser vi på varann.
Ur detta växer en gemenskap fram,
där vi har samma Far
som lovat vara med oss alla da’r.
T. Strand

Vår tro

Vår tro kan du läsa mer om HÄR.

Vår historia

Skårekyrkan har en lång historia som börjar redan under 1860-talet. Här kan du läsa en sammanfattning av vår historia:

Grunddokument för församlingen

Du hittar dem HÄR.