Språklägret som blev en familj

Denna text publicerades första gången den 18 december, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I somras reste fyra ungdomar från Equmeniakyrkan i Dals-Ed från Göteborg med destination Ekaterinburg i Ryssland. Uppdraget var att ge barn och andra unga lektioner i engelska under en lägervecka.

— Vi var väldigt taggade inför veckan där vi skulle besöka en kyrka och vara med och arrangera engelskläger för barn och ungdomar tillsammans med ungdomsledare från kyrkan i Ekaterinburg. Ingen av oss hade varit i Ryssland tidigare och vi visste därför inte riktigt vad som väntade oss. Men veckan blev ett minne för livet, berättar Anne-Sophie Skovborg Larsen och Anna Wallström.

De beskriver hur de möttes av en kyrka full av liv och ett gäng glada ungdomar som mer än gärna ville visa dem runt i staden och veta mer om dem, deras roller i församlingen och om Sverige. Från första ankomstdagen var dagarna fullspäckade. Lägret pågick under fyra dagar, Anne-Sophie Skovberg Larsen och Anna Wallström hade engelskundervisning på förmiddagarna och de ryska ledarna höll i bibelstudium och olika aktiviteter för barnen under eftermiddagarna.

— Lägret har varit ett äventyr som vi säkert aldrig kommer glömma. Jag har haft en fantastisk tid i Ryssland och jag skulle gärna åka tillbaka och göra samma sak igen! Att lära ryska barn lite engelska var en väldigt bra erfarenhet för mig som framtida lärare. Vi alla kom närmare som vänner den här korta tiden och förhoppningsvis kan vi göra det här samarbetet mellan Sverige och Ryssland igen, både med samma ledare men också tillsammans med nya, säger Anne-Sophie Skovborg Larsen.

— Det som jag tar med mig mest från denna upplevelse var att vi i Sverige ofta tar vår möjlighet att tro för given medan I andra länder, som Ryssland, har de hela tiden fått kämpa för den,eftersom det ofta kommer nya restriktioner. Där lever kyrkan. Det är folk i kyrkan varje dag från tidig morgon till sen kväll och ungdomarna är inte rädda för att prata om sin tro. Kyrkan har blivit den självklara samlingsplatsen. Den här resan har fått mig att inte ta kyrkan och min tro för given, och jag har också knutit nya kontakter med ryska ungdomar som är nyfikna på världen och som vill sprida sin tro. Och om jag skulle få chans att åka igen så skulle jag definitivt göra det, säger Anna Wallström,

— De här fyra lägerdagarna blev oförglömliga. Och man kan fråga sig vad det egentligen var som gjorde sådant intryck? Allt började med ett enkelt “good morning”, och enkla men samtidigt meningsfulla engelska barnsånger, bibelstudier och ett stort team som kändes som den familj vi är. Det var fint att få dela allt detta med det svenska teamet, och vi hoppas att vi ska få fortsätta samarbetet, säger Irina från Ekaterinburg.