barn och unga får utbildning

Denna text publicerades första gången den 8 mars, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Jag fick nyligen en rapport från vår samarbetskyrka i Indien – Hindustani Covenant Church. De skrev och rapporterade om hur många som fått skolstipendier under förra året. Det var totalt 318 stycken! Av dem går 200 i grundskolan (upp till årskurs 10) och resten läser vidare med olika inriktningar.

skolflicka i DeheradunJag blir lika glad varje gång årsrapporten kommer. Det är så fantastiskt att veta att ett litet stöd på i snitt 200 kr per år kan ge ett barn möjligheten att läsa vidare. Och som därigenom kommer att få helt nya förutsättningar till ett bättre liv! I många fall spiller det desstuom över på familjen när den yngre generationen plötsligt har en bättre inkomst än sina föräldrar och kan finnas med och försörja dem. Läs t.ex. här om två av kyrkans tidigare stipendiater som idag har bra arbeten på större företag.

När Missionskyrkans kansli flyttade ut från Tegnérgatan 8 förra året rensade jag ut alla mina skåp på kontoret. Där hittade jag minst 30 år gamla kartotek med indiska stipendiater. Nuvarande missionsföreståndare Steven David är bara en av de som kunnat utbilda sig tack vare stödet från givare i Sverige. Det är spännande att tänka på vad som ska bli av barnen och ungdomarna som idag får stöd!

Gemensam Framtid skickar stipendiestöd till flera av våra samarbetskyrkor eftersom vi vet vilken stor skillnad det kan göra. Hör gärna av er om ni vill finnas med och ge stöd, eller gå in och läs mer i projektkatalogen som är under uppbyggnad.

Rut Eliasson, internationell handläggare