Den gode herden

Johannesevangeliet 10:1–10

”Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd.”

Vad i vår samtid är det som försöker få oss att tro att vi ska bli räddade och vad säger de att vi ska bli räddade till? Vad försöker olika aktörer få oss att lita på? Och varför säger de det?

Ja, egentligen säger de ungefär samma sak som Jesus sa. I bilden av sig själv som grinden säger Jesus att fåren ska få komma in i fållan där de får vara trygga. Han säger också att de ska få gå in och ut ur fållan för att finna bete. Idag säger olika aktörer att det är vår trygghet, vår frihet och våra ekonomiska tillgångar som ska rädda oss. Alltså fållan, möjligheten att gå in och ut ur den och betet.

Trygghet, frihet och ekonomiska tillgångar låter toppen. Det kan man få på olika sätt. 

Jesus pratar om herdar. Herdar vaktar får, det vet vi. Det finns jättefina bilder i gamla testamentet om hur Gud är herden som tar hand om sina får, tar upp lammen i sin famn och låter dem vila vid lugna vatten. Men på Jesu tid var bilden av herden inte bara sådär mysig och trygg. Att vara en herde var ett lågstatus-yrke och det fanns en allmän uppfattning om att herdar var tjuvaktiga och opålitliga. Så när Jesus säger att den som är en lejd herde överger fåren och flyr när han ser vargen komma, så känner åhörarna igen den bilden. Man kan inte lita på de lejda herdarna, de som bara vaktar fåren för att tjäna pengar. De bryr sig inte om fåren egentligen, de är inte intresserade av att ta hand om fåren, de älskar inte fåren. 

Jesus säger ”Jag har kommit för att de skall få liv, och liv i överflöd. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren.” Det är många idag som vill få oss att känna oss trygga, fria och rika. Och trygghet, frihet och ekonomiska tillgångar, som sagt, toppen. Frågan är bara om det är en lejd herde eller den gode herden vi vänder oss till för att få det. 

Mitt (och Jesus) förslag är att vi ska vända oss till den gode herden, alltså Jesus. Gå in genom grinden, som är Jesus, och bli vallad av den gode herden, som är Jesus. 

Det är en fin bild att tryggt få bli buren av Jesus genom livet som många mår bra av att tänka på. Jag brukar själv läsa psalm 23, Herdepsalmen, när jag behöver känna mig trygg. Ibland behöver man ju få känna sig som ett litet lamm som blir omhändertagen av herden. 

Problemet är ju att jag inte är ett lamm, utan en människa. Och mänskligheten är inte en flock får, utan väldigt många tänkande individer som vill få det bästa livet. Och de lejda herdarna är inte småungar som vill tjäna en slant, utan multinationella företag som säger åt oss att vi behöver köpa just deras produkt för att vi ska kunna leva våra drömliv, eller politiker som skrämmer upp oss till ovetenskaplig magkänsla så att vi röstar på deras parti för att just du ska få leva i trygghet och frihet. Allt medan till exempel klimatförändringar, rasism och stängda landsgränser leder till lidande och död för väldigt många människor världen över. 

När Jesus säger att han är grinden in till den trygga fållan så menar han inte att han är en magisk dörr, som garderobsdörren som leder in till det magiska landet Narnia i C. S. Lewis böcker. Nej, när Jesus säger att han är grinden så är det mycket mer som att han är tegelväggen in till Diagongränden i J.K Rowlings böcker om Harry Potter. När Harry fått reda på att han är en trollkarl behöver han lära sig hur man är en trollkarl. När vi väljer Jesus så måste vi lära oss vad det är att vara en del i Guds rike. Guds rike är inget annat, magiskt land som Narnia, det är snarare en del av den vanliga världen, ungefär som Harry Potters trollkarlsvärld. 

Att gå in genom grinden som är Jesus, och följa herden som är Jesus, är att leva och verka i Guds rike. Där gäller att man delar med sig av den mat man har till dem som inte kan äta sig mätt, där tar man hand om den som är skadad oavsett vem hon är och var hon kommer ifrån, där dömer man inte andra människor utan kommer ihåg att livet har fört även mig till ställen jag inte ville vara på. I Guds rike verkar vi för att alla människor – inte bara jag själv – ska ha liv och liv i överflöd.

Tryggheten, friheten och den ekonomiska tryggheten i Guds rike är inte magisk, utan mellanmänsklig. Det är ingen sagofantasi, utan en verklig möjlighet. Det är inget som en lejd herde tjänar på och som han överger när osäkerheten kommer som vargen, utan något verkligt vi kan bygga upp tillsammans. När vi lyssnar till herden Jesus undervisning och följer honom, så kan vi tillsammans bygga tryggheten och friheten som är Guds rike. 

”När han släppt ut sina får går han före dem, och fåren följer honom därför att de känner igen hans röst.” Amen.