Denna text publicerades första gången den 2020-11-27. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Advent är början på kyrkoåret. Den är en tid av förberedelse inför julfirandet. Detta gör att den ofta kallas för lilla fastan (den stora fastan är tiden före påsk).

Vi får under några veckor be om att vi ska bli havande med Guds Ord. Att Guds eviga, livgivande Ord inte bara ska bli människa utan också ta sin boning i oss så att vi kan gå ut i världen och bära frukt som består.

I Kristus är allting fullbordat, men i oss, som är hans kropp, har inte allt nått ”en mognad som svarar mot Kristi fullhet”. Och därför ber vi om Kristi ankomst, i tiden, i världen, i kyrkan och i oss själva.

Under advent påminns vi både om början och slutet. Guds Ord föds som ett människobarn, början. Jesus Kristus ska komma tillbaka och fullborda det han har börjat, slutet. Advent betyder ankomst och anspelar på båda dessa aspekter.

Vår gemensamma bön blir därför:
Att du ville väcka i oss en helig längtan efter din ankomst!