Två berättelser från Spanien

Den 28 juli ber för systerkyrka i Spanien.

Nedan finns två berättelser från församlingar som Equmeniakyrkan har kontakt med.

Förhoppningen är att snart kunna skicka missionsvolontärer till Hinojosa del Duque. Ansökningen är öppen.  Samtidigt fortsätter vi också att ge ett ekonomiskt stöd till församlingsutvecklingen i Talavera.

Grupp som samlas i kyrkans lokaler i Hinojosa del Duque

Det har i Hinojosa varit ett år med många välsignelser. Stöd har i form av predikantlön och till grupper för kvinnor och barn getts till en grupp i den närliggande orten Peñarroyabort.

Vi har även börjat att stödja en grupp på 20 män från Nicaragua, som bor i Azuaga, en stad 100 km från Hinojosa i provinsen Badajoz, i regionen Extremadura. Vi besöker dem var tredje vecka och funderar nu på att hitta en fast plats där vi kan samlas. En annan grupp som vi också stödjer finns i Monterrubio, en stad i provinsen Badajoz. En grupp som växte fram efter en mötesserie i området.

I maj månad hade vi möjlighet att fira ”Möte för evangeliska kvinnor” i provinsen Córdoba. Där deltog fler än 200 kvinnor. Evenemanget hade stor inverkan på samhället och fick också stöd av kommunfullmäktige.

Sista veckan i maj fick vi besök från Minnesota av Northwestern Universitys basketlag. Tillsammans med dem besökte vi 17 utbildningscentra i sju olika städer. Vi nådde omkring 900 ungdomar och tonåringar. Återigen var stadsfullmäktige direkt involverad, vilket annars för en evangelikal frikyrka i Spanien är mycket ovanligt.

Bed för:

• Visdom att tjäna alla syskon i de olika städerna
  • Utveckling av evangelisationskampanjer, inklusive staden Cabeza de Buey
  • Nya arbetare

Den nya Gruppen I Azuaga

I kyrkan i Talavera började vi året med att välkomna tre nya medlemmar som döptes i slutet av 2023. Vi fortsätter det sociala arbetet för att visa Kristi kärlek för behövande. I sommar hoppas vi kunna ta fram en ny handlingsplan för hösten. Förhoppningen är att ännu mer aktivt dela evangeliet med de människor som besöker oss. Under några månader har vi fokuserade på att strata smågrupper. Förutom teologisk ledarutbildning har eleverna under sommaren på kursen ”Prepared to Serve” också avsatt tid för att förbereda sig att i framtiden leda nya grupper.

Kvinnogruppen har avslutat kursen ”Nytt liv i Kristus”. Det finns för närvarande sex medlemmar i programmet ”Prepared to Serve” och de kommer att vara nyckeln till personligt lärjungaskap med andra. Männen påbörjar en ny kurs tillsammans, vilket kommer att ge en möjlighet att växa i kunskap och gemenskap. Besök planeras till män som bor i städer som Belvis de la Jara.

I sommar genomförs två evangelisationsaktiviteter. Vår önskan är att vittna om evangeliet och dela med dem som behöver det mest.

Vi har även två medlemmar som har avslutat sina första ämnen på FIEIDEs ”School of Theology” och som nu planerar att studera vidare.

Barn- och ungdomsledarna har startat ett nytt program, och vi tar den 26e-283 juli emot en Apg-gruppen från Sverige. Detta uppmuntrar oss mycket eftersom vår önskan är att Talavera skall bli basen för de som vill tjäna i Spanien. Här kan de stödja den lokala kyrkan och samtidigt lära sig om hur verkligheten ser ut i Spanien.

Bed för:

• Vart och ett av de tidigare nämnda projekten och aktiviteterna.
  • För ledarna i utbildningen av kyrkan och för pastorsfamiljen, må Gud förse dem med visdom.
  • För de människor som evangeliet delas till.
  • För Talavera de la Reina och dess omgivande städer att evangeliet kan predikas överallt.
  • För den som ansvarar för all programplanering.

Vi tackar var och en av er för ert engagemang, stöd och er villkorslösa kärlek.

Gud välsigne dig och låt systerkyrkan i Sverige växa i antal och i ett hjärta böjt till vår Gud