Equmeniakyrkan Upplands Väsby söker Pastor och Församlingsföreståndare

Upplands Väsby kommun är en dynamisk och växande kommun med drygt 45.000 invånare mellan Stockholm och Arlanda. Upplands Väsby ligger cirka 3 mil norr om Stockholm. Equmeniakyrkan Upplands Väsby (bildad 1895) med kyrka nära Väsby centrum, har idag nästan 150 medlemmar och har med glädje välkomnat 25 nya medlemmar de senaste fem åren.

Vi i Equmeniakyrkan Upplands Väsby har de senaste åren, tillsammans med vår Equmeniaförening, gjort en omfattande och värdefull översyn över vår framtid som församling. Många i församlingen har varit med i arbetet om hur vi kan fördjupa och växa i uppdraget att göra Kristus känd och trodd i vår kommun och göra oss relevant i en ny tid i storstad för barn-ungdomar och föräldrar. Det arbetet resulterade bland annat i att vi anställde en församlingspedagog på heltid. Utöver vår församlingspedagog har vi en pastor och församlingsföreståndare. Då vår tidigare föreståndare i somras valde att gå vidare till andra arbetsuppgifter har vi i väntan på rekrytering av ny pastor och föreståndare anställt en vakanspastor.

Nu söker vi en ny församlingsföreståndare. Tillträde enligt överenskommelse.

Vi söker dig som har en teologisk grund och en fast tro på Jesus. Du drivs av Equmeniakyrkans vision: ”Mötet med Jesus Kristus förvandlar dig, mig och världen”. Du bör vara ordinerad pastor inom Equmeniakyrkan eller ha annan motsvarande lämplig utbildning. Predikan och undervisning i tron är viktiga och centrala delar av tjänsten. Vi önskar att du har erfarenhet av föreståndartjänst och är bekväm med de traditionella uppgifter det innebär.

Vår församling strävar efter att ha en utåtriktad verksamhet och vill vara synliga i hela Upplands Väsby. Vi söker därför dig som på olika sätt vill leda oss ut i kommunen och föra människor till vår kyrka.

Vår församling har ett stort språkcafé där nyanlända välkomnas och möts över språk och kulturer. Vi har medlemmar från hela världen och internationella samarbeten. Vi söker dig som ser att det berikar och vill arbeta med oss i att förvalta och utveckla detta arbete.

Vi är en församling i ett generationsskifte med alla de utmaningar och förändring det innebär. Vi söker en föreståndare som kan leda oss genom det och framåt, för att hitta en färdplan till nya människor och en ny generation.

Vi värnar det diakonala arbete och omsorgen, både om våra medlemmar och alla de som på något sätt kommer i kontakt med vår kyrka. Vi söker en föreståndare som med öppet hjärta och varm hand är med oss i omsorgen.

För detta arbete önskar vi att du:

• kan leda andra och bygga nätverk både i församling och utåtriktat
  • har god samarbetsförmåga och flexibilitet
  • är kommunikativ i tal och skrift
  • är lösningsorienterad och har förmåga att se möjligheter
  • tycker om att driva utvecklingsarbete

Vi erbjuder en församling med stort hjärta och engagemang! En församling som firar gudstjänst, har bönegrupper, hemgrupper, träffar för daglediga, driver barn/ungdomsverksamhet, språkcafé, samverkar med kommunen och andra kyrkor/församlingar (inte minst två ortodoxa församlingar som verkar i vår kyrka.) Vi har en tydlig vision om att vi vill växa och bli relevanta i dagens samhälle, t ex via ett lokalt missions-och fältarbete.

Varmt välkommen med din ansökan om du vill vara med oss i detta!

Din ansökan med CV skickar du SENAST 5 december:

lenestadeva@gmail.com

Frågor går bra att ställa till vice ordförande Eva Lenestad på ovan angivna mail eller på mobil 0704 322 389