Eldsjälen brinner för engagemang

Publicerat 

Kors”Eldsjäl är en person som brinner för något. Eldsjälen jobbar ofta ideellt för en ideell förening eller för en egen sak och anser att något är så pass viktigt att det är värt att lägga ner sin tid och sitt liv för att förbättra eller jobba med det”

Så här beskrivs ordet eldsjäl om du går in och söker på detta ord på Wikipedia. En passande och fin beskrivning på det som vi ser mycket av på olika sätt i vårt samhälle. Massor av människor som lägger ner mycket av sin tid för något man tycker är viktigt och vill dela med sig av till andra.

Det bästa är att allas insatser är lika viktiga. Så länge man lägger ner sin tid för att hjälpa någon annan, vare sid det är i en kyrka, någon form av ideell förening, eller vad det än är du lägger ner din tid på i omsorg av någon annan, så är den tid vi lägger ner lika viktigt. Vare sig du lägger ner 2 timmar eller 10 timmar i veckan på något, så är det fina och härliga att du delar med dig av den tid du har.

Men den absolut största eldsjäl jag vet om, möter jag när jag slår upp min bibel och läser om Gud själv. Från första blad i bibeln när jag läser om Gud och hur han skapade allt och såg på det och sa att allt var gott. Hur allt sedan gick ordentligt fel i och med att synden kom in i vår värld och människan valde att vända sig bort från Gud.

Efter det handlar bibeln mycket om vilken eldsjäl Gud är som på olika sätt kämpar för mänskligheten, han tänker aldrig ge upp sin skapelse. Och så landar hela detta i det som är den kristna trons viktigaste högtid, påsken, och som vi är på väg in i. Att Gud sände sin egen son för att först lida och dö på ett kors och sedan uppstå, är trots det stora pris Gud själv fick betala, en enda stor kärleksförklaring till sin skapelse. Han älskar oss och inget pris är för högt för Gud, för att visa oss det. Eller som det står i Johannesevangeliets 3:e kapitel vers 16-17: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom”. Det här är verser som beskriver historiens största eldsjäl. Kom ihåg Wikipedias beskrivning av ordet, om att satsa sin tid och sitt liv. Allt detta landar i påskens underbara budskap om Jesus som dog och uppstod.

Känn dig alltid välkommen till vår kyrka och de samlingar och gudstjänster som vi har, så berättar vi gärna mer om vår Gud som vi tror på och som älskar varje människa lika högt. Kort och gott en eldsjäl som skapar tro och hopp!

Krister Johansson